Workshop Week & Lago de Atitlan - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu Workshop Week & Lago de Atitlan - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu

Workshop Week & Lago de Atitlan

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

13 November 2006 | Guatemala, Guatemala-stad

Vorige week een iets andere week dan anders gehad op de stichting. Zoals ik al eerder had genoemd hebben we verschillende workshops aangeboden aan de kinderen waaruit ze konden kiezen. Iedere vrijwilliger heeft dus zijn eigen groepje kinderen en bijbehorende workshop gehad. Zo was er o.a. een workshop koken, sporten, en armbandjes maken. Ik heb zelf een workshop 'poppentheater' gedaan met 8 kinderen. (Peet ik heb je ideetje gebruikt!) De eerste dag verschillende sprookjes voorgelezen en de rollen verdeeld. Uiteindelijk van de karakters uit 'de wolf en de 3 biggetjes' en 'Roodkapje en de boze wolf' poppenkast poppen gemaakt, van karton en lapjes stof een heuse poppenkast met gordijntjes in elkaar gezet, achtergronden getekend en vrijdag een voorstelling gehouden voor de rest van de kinderen! Ze waren ontzettend enthousiast en vonden het allemaal enorm leuk! Voor ons ook wel leuk om eens heel persoonlijk de hele week met het zelfde groepje kinderen te werken.

Verder deze week mijn 2 laatste Spaanse lessen gehad, dus nu ben ik heerlijk vrij in de ochtenden om andere dingetjes te doen! 's Avonds ook nog weer met Veronique afgesproken en samen gekookt, nu ik toch eigen accomodatie heb! En Esmeralda is van de week aangekomen, weer een Nederlandse vrijwilligster erbij! Donderdagavond met een hele groep bij Tecun wezen eten en daarna door naar de Ladies Night in El Duende. Daarna nog weer even naar Tecun geweest waar Carlos zijn verjaardag vierde, door naar La Parranda voor een beetje salsa dansen en uiteindelijk nog een after party gehouden bij mij thuis. Enigzins moeite om weer uit bed te komen vrijdag, maar het was wel enorm gezellig!

Zaterdagochtend vroeg vertrokken richting Lago de Atitlan. Lago de Atitlan is een super groot, prachtig meer, ongeveer 3 a 4 uur rijden hier vandaan, en wordt omringt door bergen en vulkanen! Eerst per chickenbus naar Panajachel gegaan waar we een beetje over de markt geslenterd zijn en de nodige spulletjes gekocht hebben. Vervolgens per boot het meer overgestoken naar San Pedro la Laguna, een echt hippie dorpje! Er wordt volop gerelaxed, gechilled en marihuana gebruikt! (zelfs volgens de Lonely Planet!) Verder lopen er nog volop indigenas rond en worden er dus ook veel oude Maya talen gebruikt. We zaten echt in zo'n idyllisch pensionnetje met bijbehorende patio en hangmat aan het meer! Het was ook echt super lekker weer! Dit weekend was ik met Carla, Naomi, Esmeralda, Mariana, Johanneke, Margot, Dian en haar vader. Zaterdagavond zijn we met z'n allen naar warm waterbronnen in San Pedro gegaan. Echt zo gaaf!! Een aantal verzonken stenen baden gelegen midden tussen alle tropische planten gevuld met vulkaan water en uiteraard kaarsjes op de rand, want het was pikdonker! Van 21.30 tot 23.30 lekker met een drankje in de baden gezeten! Zondag zijn de meeste alweer terug richting Xela gegaan, maar Naomi, Carla en ik zijn nog een nachtje extra gebleven. Overdag heerlijk op de steiger aan het meer in bikini van de zon genoten en om een uur of 4 zijn we gaan paardrijden! Gelukkig hadden we een gids bij ons en hadden we maar een uurtje geboekt, want ik had nog nooit op een paard gezeten! Best hoog en wiebelig en op al die steile paadjes maakten ze af en toe bijna een uitglijder! Een stukje langs het meer gereden, een heel stuk omhoog het stadje in en over een natuur paadje langs de koffie plantages. We hadden wel alle drie een beetje zadelpijn naderhand! Haha.. ´s Avonds lekker gegeten en zoals de rest van de inwoners van San Pedro heerlijk gechilled in een lounge cafe. Vanmorgen weer terug naar Xela gereisd en weer netjes optijd terug voor het project.

Op het project hebben we deze week een gezamenlijke thema week: Peter Pan! (Oftewel, piraten, prinsessen, feeën etc.) Vandaag hebben ze de film gekeken om inspiratie op te doen. Morgen gaan we kostuums maken met ze. Uiteindelijk staan er nog veel meer leuke dingen op het programma, inclusief een echte TREASURE HUNT! Maar daarover volgende week meer!

• 14 November 2006 - 01:29

Debbie:

Alle mensen die nog geen geld hebben overgemaakt, maar die alsnog een bijdrage willen leveren kunnen dat nog doen tot 30 November. Ik ga op het project op het sinterklaas feest symbolisch een cheque overhandigen met daarop het ingezamelde bedrag! Ontzettend bedankt voor alle tot nu toe binnengekomen giften!

35 72 96 478
    D.D. Bakker
    o.v.v. 'Caras Alegres'

• 14 November 2006 - 09:36

Chris:

Jeeee, ook een keer de eerste!! Heerlijk om zo'n lang verhaal te lezen en te weten dat t goed met je gaat! Heb net ook het mailtje van Marcel en Judith gehad dus ik ga er even achter aan!
    Ik laat nog wat van me horen!
    Kus

• 14 November 2006 - 10:53

Joke Kr:

Leuk dat poppentheater project, Debbie! Het Peter Pan thema zal ook enthousiast ontvangen worden door de kindertjes. Niets is leuker dan prinsesje te zijn....

• 14 November 2006 - 11:58

Pia:

Wat een super leuk verhaal weer.En dat je paard hebt gereden,wat apart.Nou Deb,je geniet volop,ik ben benieuwd of je wel naar huis wil over 5 weken,haha.Liefs mams

• 14 November 2006 - 12:33

Anne:

Was weer een leuk verhaal, je lijkt wel entertainer zo, wat je allemaal met die kleine kids doet,gaaf hoor!!Enne,spreek je nu vloeiend spaans,nu je lessen bijna zijn afgelopen...?Muy bien!X Anne

• 14 November 2006 - 17:04

Pedro:

Die Debbie....dit begint steeds meer op Koreaanse taferelen te lijken joh! Volgens mij denken al die kinderen bij dat project dat alle Nederlanders s'morgens naar Alcohol stinken en nog een beetje wazig uit hun ogen kijken! Hahaha...

• 14 November 2006 - 17:18

Vero:

Ja Deb, zo kennen we je weer ;-)...

Have fun!

• 14 November 2006 - 18:32

Ilse:

wat leuk! kan niet anders zeggen! leuke dingen op Xela en super gezellige tripjes :D

maarre.. waar we weinig over horen, hoe is het nu met je spaans? ;-)

have fun en succes de komende week! xxx

• 14 November 2006 - 19:15

Driek:

Wat een mooie verhalen allemaal weer zeg!! Wel leuk om te horen dat je het zo goed kan vinden daar en het zo naar je zin hebt. Volgens mij zal Gautemala nooit meer hetzelfe zijn nu jij daar bent geweest ;)

X
    Driek

• 14 November 2006 - 19:25

Laurens:

Hej debs leuke verhalen:D dat jij paardgereden hebt joh, niet verwacht haha.

gelukkig is het daar lekker weer, geniet er nog maar goed van nog 5 weken en dan ben je weer thuis.

leuk dat je nog even belde zondag, liefs je broertje

• 15 November 2006 - 19:49

Gonny:

Zo te lezen gaat het nog steeds prima met jou.Het is wel allemaal lang leve de lol, dus zo lang (5 weken!!!!!!!) als het nog duurt,geniet ervan en doe veel leuke dingen met de kindertjes. kennen ze allemaal die sprookjes wel???Als ik allemaal zo lees wat je ook sávonds allemaal onderneemt, vraag ik mij af of je s'morgens alles wel zo scherp ziet?????(grapje!)Hier gaat alles zijn gangetje.De lootjes voor de Sint zijn al weer getrokken(wat bof jij toch weer)Maak van je cheque ook maar een leuke surprise!!!!! Volgend jaar ben je dubbel de klos!!!!!Nou tot weer schrijfs en de groetjes van ons allemaal. Liefs Gonny

• 17 November 2006 - 03:14

Debbie:

Het heeft even geduurd, maar er staan weer nieuwe foto's op!!!

• 17 November 2006 - 07:16

Martine:

Hee Debbie,

Wat een ontzettend gave foto's! Leuke uitstapjes die jullie hebben gemaakt! Het lijkt me heel bijzonder om een stukje van de Maya cultuur te zien. Geniet ervan!

Liefs Martine

• 17 November 2006 - 08:37

Lindsey:

he deb,

Mooi daar zeg echt super foto's! en super uitjes.. haha.. hoe is het gegaan met je peter pan?

ps. Heb je al antwoord van pieter over de kleine meid?

veel plezier!

xus

• 17 November 2006 - 13:53

Pia:

Ja Pieter PLEASE!!!!!!!!!!!!
    Wat een leuke foto's weer zeg.Ik denk dat je toch maar naar de Pabo moet gaan.Liefs mams

• 18 November 2006 - 15:25

Stefanie :

Hee Deb,
    keileuk hoe veel je daar doet en ziet! Het is ook echt een schitterend land met die landschappen en culturen. Geniet ervan en blijf mooie fotos maken en verhalen schrijven :)
    Groetjes, Stefanie

• 19 November 2006 - 09:40

Emmy:

He debje!
    Bedankt voor je leuke kaartje. Ik denk dat de pabo toch wel iets voor je is ;)
    xx Emmy

• 19 November 2006 - 10:08

Freek:

Hé Debster Debby, bedankt voor je berichtje! Gaat het goed met de inzameling? Ik heb je foto's bekeken en ben een beetje jaloers dat jij daar bent en ik hier... Nou ja, alles goed in de wereld van de kristalletjes.. groetjes en liefs..

• 19 November 2006 - 11:56

Pedro:

Hahaha...Debbie als strenge lerares al voorlezend voor de klas, geweldig!! Het is wel een lief meisje hoor Debbie. Als je nou terug in Nederland bent kun je ook 1 x per week even langs het asielzoekerscentrum hier in Alphen gaan, daar zitten ook een stuk of 50 van die kindjes ;).

• 19 November 2006 - 14:19

Esther:

ja hoor debbie je mag haar mee naar huis nemen! wat een schatjes! Weer prachtige foto's we worden nu wel echt jaloers. Als ik hier na buiten kijk zie ik regen!!we maken zo nog even geld voor de kindjes over! Veel plezier nog, geniet er maar van!!Ps vannacht is de sint al bij ons langs geweest!!! Komt hij bij jullie ook? veel liefs esther xx

• 20 November 2006 - 20:47

Petra Van Luijk:

He debje! Nou heb je site ontdekt. Klinkt allemaal heel erg leuk daar. Misschien inderdaad toch maar de Pabo en anders inderdaad een baan bij het asielzoekerscentrum in Alphen. Ik lag me helemaal suf om iedereen zijn reactie. Je wist toch wel dat er op mijn ideeen patent stond he! Maar daar hebben we het wel over als je terug bent!! Nou geniet er nog even van want de tijd vliegt echt en hoop dat je er nog een hele fijne tijd hebt. X petra
    P.S. Staat die D.D. bij het rekeningnummer voor Debbie's Daycare??!!!

• 20 November 2006 - 20:52

Petra Van Luijk:

He Pieter nog even over dat meisje. Ik zou er wel goed over nadenken hoor straks gaat dat net als het konijn!!

x petra

• 21 November 2006 - 19:54

Gonny:

Hartsitkke leuk die foto's weer, ja die twee met het lieve meisje erop is wel erg verleidelijk , geef ik ook echt toe, maar net wat Pieter zegt, er zitten er hier genoeg in Alphen maar of ze ook zo lief zijn?????Maar je kunt er allicht een meenemen, ik heb nu een logeerkamer over,kunnen we vast oefenen?????veel plezier maar weer en geef alle kindertjes maar een extra knuffel. liefs Gonny

• 22 November 2006 - 16:03

Erie Bakker:

Leuk Debbie,je kaart, bedankt. Wat een prachtige felle kleuren dragen de mensen daar toch,zeker Robijn fleur en fijn? We volgen je steeds en genieten ervan. Groetjes van ons.

• 23 November 2006 - 13:38

Esther:

debbie, trap er niet in, die meisjes in Alphen zijn echt niet zo lief!! Dus neem haar maar gewoon mee!Liefs es