Thema week, Champerico & Chichicastenango - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu Thema week, Champerico & Chichicastenango - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu

Thema week, Champerico & Chichicastenango

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

23 November 2006 | Guatemala, Guatemala-stad

Porque todas las personas estan preguntando mi sobre mi espanol, voy a escribir un poco de este mensaje en espanol.

La semana pasada fue la semana de "Peter Pan" en el proyecto y fue un grande éxito. ¡Los ninos les gustan mucho el tema! El lunes miramos la pelicula de Peter Pan para obtener ideas y tambien para introducer los ninos a el tema. El martes preperamos vestidos de Peter Pan, Garfio y Campanita. El miercoles pintamos mapas de tesoro y hicimos un juego afuera con todos los ninos con preguntas que trata de la pelicula. El jueves algunos ninos serraron un barco muy grande de madera. Otros ninos hicieron banderas y mas decoraciones. ¡Ahora tenemos un barco de piratas! El viernes fue el ultimo dia de la semana y tmbien el dia mejor de la tema. Porque el viernes todos los voluntarios juntos con un grupo de ninos hicieron un cazar de tesoro. Un dia antes, nosotros escondemos las cajas de tesoro con cinco diferentes familias en Las Rosas y durante el proyecto el viernes en la tarde, los grupos de ninos tuvieron que buscar las cajas de tesoro por resolviendo misterios y haciendo juegos. !Cuando nosotros llegamos a la escuela despues el cazar de tesoro, los ninos descubierten un grande sorpresa! ¡Adentro las cajas estaban mucho dinero del chocolates para los piratas y campanitas!

===========================================

En nu nog even in het Nederlands voor degene die geen Spaans spreken! ;)

Vorige week hebben we op het project dus een thema week gehouden: Peter Pan! Op maandag hebben we de film gekeken en de rest van de week hebben we allemaal activiteiten rondom de film verzonnen. Zo hebben we dinsdag kostuums gemaakt. De kinderen konden kiezen uit Peter Pan, Kapitein Haak of Tinkerbell! Woensdag hebben we schatkaarten gemaakt en buiten een spel gespeeld, waarbij de vragen over de film kregen. Donderdag hebben we uit een gigantisch stuk hout een heuse piratenboot gezaagd en sommige kinderen hebben deze geschilderd, terwijl anderen aan piraten vlaggetjes werkten! Tijdens het knutselen op donderdag ben ik met Marcel en Mariana de wijk in gegaan om toestemming te vragen aan de ouders van enkele kinderen om bij hen thuis een schatkist te verstoppen. De wandeling door de wijk heeft wel behoorlijke impact op me gehad. Het is gewoon schrijnend om te zien hoe die mensen daar wonen tussen de troep in hun golfplaten huisjes. Bij één gezin waar we naar binnen liepen stonden er 3 bedden in het "woonkamertje", terwijl ze daar met zijn 12-ven wonen ongeveer. Reken maar uit...
Vrijdag was het hoogtepunt van de themaweek! Alle kinderen en vrijwilligers waren onderverdeeld in 5 groepjes en er was een complete schatzoek/speurtocht voor ze uitgezet door de hele wijk. Marcel had mappen van de wijk getekend en er stond precies op aangegeven waar we moesten stoppen voor een opdracht. Zelf stond hij ergens als Kapitein Haak verkleedt met het spel waarbij de kinderen met ballen blikken omver moesten gooien. Toen we uiteindelijk de schatkisten gevonden hadden hebben we die mee terug naar school genomen waar ze het open mochten maken. We hadden ze compleet gevuld met chocolade geld! Ze vonden het geweldig!!

Naast het project heb ik ook vorige week woensdagavond mijn diploma uitreiking gehad gecombineerd met een heuse Merengue les! Ik heb nu mijn Spaans Intermedio op zak! Verder ben ik zaterdag met Esmeralda naar Champerico geweest, het strand, ongeveer 3 uur rijden hier vandaan. Het was BLOEDHEET!!! We hebben dan ook eigenlijk alleen maar in de schaduw gelegen en zijn heel even snel over het bloedhete, zwarte zand naar de zee gerend. De stroming was echter veel te gevaarlijk om te zwemmen! Wel heeeeerlijk gegeten! (Een bord vol verse gambas voor 4 euro) En ook nog schildpadjes gezien! Zondag zijn we weer vroeg weg gegaan, naar Chichicastenango dit keer. Chichi is één van de grootste toeristische markten in Guatemala waar je enorm kunt winkelen en afdingen! Weer een ritje van 3 uur en de terugweg in de chickenbus was werkelijk een ramp! De bus zat overvol en we zaten als sardientjes in een blik op een halve bil 3 uur lang!

Deze week zijn we op het project weer met workshops bezig! Verslag volgt volgende week!

• 23 November 2006 - 18:55

Debbie:

Alle mensen die nog geen geld hebben overgemaakt, maar die alsnog een bijdrage willen leveren kunnen dat nog doen tot 30 November. Ik ga op het project op het sinterklaas feest symbolisch een cheque overhandigen met daarop het ingezamelde bedrag! Ontzettend bedankt voor alle tot nu toe binnengekomen giften!

35 72 96 478
    D.D. Bakker
    o.v.v. 'Caras Alegres'

• 23 November 2006 - 20:00

Martine:

Hee Deb,

Super leuk om mijn Spaans weer eens op te halen, haha, da's lang geleden!! (Vermont voor het laatst) Leuk dat de kinderen zo enthousiast zijn! Veel plezier met de workshops!

Liefs Martine

• 23 November 2006 - 20:06

Ilse:

ben trots op je deb! je spaans ziet er erg goed uit, en ben blij dat ik het nog begrijp ;-) helemaal top!

thanks voor je mailtje! zal je snel weer even wat sturen! veel plezier! kuss

• 23 November 2006 - 23:02

Laurens:

hej zus, net nog gesproken en weer een mooi bericht. Leuk dat je het leuk heb daar:D

de film was ook leuk;)

have fun
    liefs je broertje

• 23 November 2006 - 23:53

Driek:

Echt super om te horen dat je het zo naar je zin hebt. En dat die kinderen het zo leuk hebben met jullie! Ben erg benieuwd wat jullie allemaal nog meer voor ze in petto hebben.

Besos,

Driek

• 24 November 2006 - 07:53

Ad:

maar goed dat je de vertaling erbij hebt gedaan!!!
    Volgens mij heb jij het daar best daaar je zin. Leuk op te lezen wat je daar allemaal meemaakt. Geniet er maar van want voor je het weet zit je weer hier in nederland.
    Liefs je vader

• 24 November 2006 - 15:22

Carla:

Hoi Debbie, niet te geloven dat je alweer zo snel spaans spreekt. Knap hoor! Wat een leuke kindertjes met stralende smoeltjes. Dat geeft je zeker veel voldoening.
    Veel plezier nog de komende weken ! Groetjes, Carla.

• 24 November 2006 - 18:39

Pia:

Wat leuk al die verklede kindertjes.Jullie hebben een hoop plezier.Fijn dat het zo goed met je spaans.Geniet nog maar lekker.Liefs en kus.mams

• 25 November 2006 - 09:44

Emmy:

He deb!
    Weer een erg leuk verhaal en leuke foto's. Ben blij dat je het zo naar je zin heb. Veel plezier met de workshops en tot gauw.
    Liefs Emmy

• 25 November 2006 - 16:53

Debje:

Heey Deb, zou je toch niet nog de pabo gaan doen;)?! wie weet gaan wij jullie ideeen weer gebruiken voor ons project:P. Geniet er nog maar even van enne wil je erover nadenken om weer kerstmeisje te komen spelen?! is wel al op 21 december dus lekker krap maar mocht je zin hebben, de kids vinden je hier net zo koel als daar! kus

• 25 November 2006 - 20:43

Chris:

He meis! ik ben maar niet aan het spaanse stuk begonnen! wie weet haal ik er wel wat uit maar ik kom net thuis van uit eten... (tijn en ik hadden gisteren 6 jaar!!!! ik kan het zelf niet eens geloven)Aantal wijntjes op en niet echt zin om me erin te verdiepen! hahaha, fijn dat je t hebt vertaald!
    x

• 26 November 2006 - 19:56

Esther:

nou van dat spaans snap ik niets, sabine kon het zo lezen en vond het erg knap van je!!We hebben net nog even wat over gemaakt voor de kindjes, net op tijd.veel plezier nog! liefs es en martijn

• 27 November 2006 - 11:36

Ruben:

Hi Deb,

Gaat daar zo te zien voorspoedig. Houden zo! Hier wordt het eindelijk wat kouder en is de winter dan toch echt in aantocht... Veel plezier en stay save!