Workshop week & Sinterkerst week!! - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu Workshop week & Sinterkerst week!! - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu

Workshop week & Sinterkerst week!!

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

08 December 2006 | Guatemala, Guatemala-stad

Vorige week de laatste workshop gehouden. Ditmaal heb ik fotografie met de kids gedaan! Eindelijk een keer een groepje met zowel jongens als meisjes! Maandag ben ik met mijn groepje gewapend met een fototoestel, een stapel fotorolletjes en een zak broodjes het veld in gegaan en heb ik ze omstebeurt fotos laten schieten van verschillende themas. Ik heb ze diezelfde avond nog laten ontwikkelen en dinsdag hebben we tijdens het project een fotocollage gemaakt van ongeveer 8 fotos van hetzelfde object. Ik had zwart karton gekocht als achtergrond en het zag er heel gaaf uit! Woensdag hebben ze een foto van hun gezicht nagetekend en deze vervolgens allebei in een zelf gemaakt fotolijstje gestopt. Donderdag hebben we kalenders voor 2007 gemaakt en vrijdag nog een fotolijstje en waren de presentaties van die week natuurlijk.

Zaterdag ben ik de hele dag bij Judith en Marcel thuis geweest met alle andere vrijwilligers om de laatste projectweek voor te bereiden. Carla en ik hebben samen zo'n 60 cadeautjes gekocht, 45 vellen karton en 100 manderijnen. De rest van de middag hebben we in totaal 100 cadeautjes ingepakt, 100 snoepzakjes met manderijntje gemaakt en pieten/sint en kerstmutsen geknutseld en een heuse schoorsteen! (De boot hadden we nog van Peter Pan week!) 's Avonds met Mariana en Carla naar een feestje geweest van Entremundos, een vrijwilligersorganisatie hier, en toen ik net thuis was begon mijn hele slaapkamer te schudden. Niet teveel gedronken, maar een heuse aardbeving! Zondag wat gaan drinken met Juud, Marcel, Boaz, Carla, Mariana en Margot bij el Cuartito en toen weer een aardbeving! Deze was alleen iets heftiger dan de avond ervoor! Duurde ongeveer 20 seconden, alles ging heen en weer en ik werd er een beetje duizelig van! Later hoorden we dat het een 5.4 was!

Maandag is onze allerlaatste project week dus ingegaan met als thema de twee feesten sinterklaas en kerst. Om de kinderen het verschil tussen beide feestdagen uit te leggen hebben we maandag beide verhalen uitgespeeld! Tijdens de kerstact was ik het elfje van de kerstman en daarna mocht ik zwarte piet spelen! Vervolgens hebben we op een race gedaan buiten, alle sinterklaasjes op hun stokpaardjes tegen de kerstmannetjes op hun rendierpaardjes! (Een soort van zaklopen compleet met mijter, muts, tabbert en baard!) Daarna nog een quiz gespeeld waarin alle verschillen tussen de sint en de kerstman werden getest. Dinsdag hebben we van brooddeeg allerlei soorten kerst figuurtjes gemaakt en woensdag ook geknutseld rondom het kerst thema. (eierdopjes, kerststallen van karton etc.) Donderdag hebben we sinterklaas vlaggetjes gemaakt en kartonnen schoentjes die ze vervolgens bij onze eigen gemaakte openhaard mochten zetten. Vandaag was groot feest! We waren iets vroeger dan normaal om nog wat dingetjes voor te bereiden en toen ben ik gelijk door Ruth en Juana (twee Guatemalteekse meiden die ook bij ons op het project werken) in een Guatemalteekse outfit gehesen, wat ze natuurlijk helemaal geweldig vonden. Zo liep Ruth in mijn kleren rond en ik in een kleurrijke traga! Om 14.00 hebben we eerst alle kinderen 'Sinterklaas Kapoentje' leren zingen, echt super schattig!! Daarna onderverdeeld in verschillende groepjes het sinterklaas cadeautjes spel gespeeld met dobbelstenen. Nadat iedereen een cadeautje had bemachtigd en het spel uitgespeeld was hebben we alvast officieel afscheid van mij genomen...... Zowel Judith als Ruth en Juana hebben een praatje gehouden en ik kreeg een certificaat overhandigd. Daarna heb ik iedereen bedankt voor de geweldige tijd die ik hier gehad heb en heb ik iedereen op de hoogte gebracht van de inzamelingsactie en Judith en Marcel de cheque overhandigd!

Bij deze wil ik dan ook iedereen ONTZETTEND bedanken voor alle bijdrages, want we hebben gezamenlijk 1638,80 EURO opgehaald voor de stichting!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Iedereen was er ongelooflijk blij mee, Juud moest er zelfs van huilen en alle kindjes stormden gelijk op me af om me te bedanken en alvast afscheid te nemen. Ik ben bedolven onder de kusjes!

Om de dag af te sluiten hebben we alle kids hun schoenen laten uitpakken (de snoepzakjes inclusief manderijntje) en warme chocolademelk gegeven. Al met al was deze week dus een groot succes! Gelukkig voor mij nog geen definitief einde, want volgende week zaterdag hebben we nog een kerstlunch op het project met alle kindjes en hun families om het jaar af te sluiten. We verwachten zo'n 200 a 250 mensen! Het gedoneerde geld zal gedeeltelijk voor de kerstlunch gebruikt worden, maar het grootste gedeelte ervan gaat naar een nieuw onderdeel van Caras Alegres. Judith en Marcel gaan namelijk vanaf januari met een peuterspeelzaal van start 's morgens, zodat ook de jongere kindjes een plekje hebben om heen te gaan. Ze zijn dan dus niet meer alleen 's middags, maar ook 's morgens actief aanwezig!

Voor mij is hier nu bijna mijn laatste week aangebroken en die ga ik gebruiken om rond te reizen en nog even iets meer te zien van dit prachtige land. Esmeralda, Carla, Jolanda (een vriendin van Carla uit NL) en ik vertrekken morgen rond 06.00 voor een rondreisje en komen vrijdag weer terug. Volgende week dus een nieuw bericht over onze avonturen onderweg!

Hasta Pronto! X deb

  • 09 December 2006 - 01:06

    Esmeralda:

    hoi deb! je zit nu naast me en ik wacht net als jij op het uploaden van de fotos... jemig wat duurt dat lang he!! leuk verhaal heb je geschreven.. ha ha.. morgen moeten we er vroeg uit! ik heb er zin in!! we gaan maar weer ff verder wachten..

  • 09 December 2006 - 01:27

    Debbie:

    Nou de foto's staan er eeeeeeiiindelijk op hoor! Nu lekker een weekje reizen, dus tot het volgende bericht!! XXX

  • 09 December 2006 - 08:54

    Ilse:

    Heej meis! jeetje wat een leuk verhaal, en wat heb je veel geld voor de de stichting verzameld, echt helemaal super!

    ik denk echt dat naast jij ook alle kindjes weer een super leuke tijd hebben gehad, het ziet er allemaal erg leuk uit! geniet lekker van je laatste tripjes en dagen! ik ga in ieder geval nu mijn koffer pakken voor de reis naar Chili :) liefs! xx

  • 09 December 2006 - 08:54

    Pia:

    Deb ik ben ontzettend trots op je dat je zoveel geld hebt opgehaald voor de stichting en ik kan me voorstellen dat Judith ontroerd is.En wat hebben jullie veel leuke dingen gedaan.Leuk dat sinterklaas nu ook daar gevierd wordt.De foto's zijn ook weer onwijs.Veel plezier de komende week en kijk uit voor de malaria mug.Liefs mams

  • 09 December 2006 - 08:56

    Em:

    He debje!
    Wat een heerlijk verhaal van je. En de foto's zijn weer prachtig. Jouw avontuur zit er alweer bijna op. Groetjes aan esmeralda.
    Liefs Emmy

  • 09 December 2006 - 10:34

    Sander:

    In een woord fantastisch!!!

    geniet er nog even van nog 1 week left..
    dikke zoen je broer

  • 09 December 2006 - 12:00

    Tanja:

    Leuk dat jullie ook sinterklaas hebben gevierd! VEEL plezier nog deze week!!
    -xxx-

  • 09 December 2006 - 13:29

    Driek:

    Heej deb! Wat een leuke verhalen weer!! Geweldig dat je zoveel geld hebt opgehaald voor het project maar nog veel beter dat je zelf ook zoveel hebt kunnen doen! Geniet nog van de laatste dagen daar!!!

    X Driek


  • 09 December 2006 - 17:09

    Joke Kr:

    Leuke workshops hebben jullie gedaan, Debbie! Op de foto's kunnen we zien, dat de kinderen het echt naar hun zin hebben bij jullie.
    Nu nog een mooi reis. veel plezier,
    Joke Kr

  • 10 December 2006 - 16:07

    Pieter:

    Heeey Reiskonijn! Dat was weer een leuk weekje zo te lezen, nu heb je lekker de tijd om naar het noorden te reizen. Ben trots dat je zo'n mooi bedrag bij elkaar hebt weten te halen voor de stichting, help je ze toch nog ondanks jouw afwezigheid in januari. Top! Geniet nog ff lekker van de laatste tijd die je over hebt. XX

  • 10 December 2006 - 18:28

    Marieke:

    Hey debbie,
    Nou ze mogen terecht echt blij zijn met jou. Echt goed werk voor ze gedaan en wat zien die kids er blij uit. Geniet deze week nog even lekker en dan helaas weer terug naar dit kikkerlandje. Pas je op voor de aardbevingen?
    Gr, tante marieke :-)

  • 12 December 2006 - 12:13

    Martine:

    Hee Deb,

    Wat een bedrag! Wat ontzettend knap dat je zoveel geld bij elkaar hebt gekregen! Erg leuk om te horen waar het voor gebruikt gaat worden. Geniet van je weekje rondreizen, als je weer terug bent kom ik snel een keertje langs om je verhalen te horen en (nog meer?) foto's te kijken.

    Liefs Martine

  • 12 December 2006 - 15:51

    Laurens:

    Weer een super verhaal debs.

    wel leuk dat al die kindjes zo blij zijn:D

    veel plezier nog,
    kus je broertje

  • 12 December 2006 - 22:07

    Esther:

    Super hoor!! We zijn trots op je!Wat een bedrag, daar kunnen ze veel van doen voor de kinderen! Ze zullen je missen straks! En jij hun natuurlijk ook, want nog even en je zit hier weer in de regen! Maar wij zijn blij je weer te zien op 2e kerst! geniet er nog lekker van!
    Liefs es

  • 13 December 2006 - 21:29

    Maite:

    Hoi Deb,
    Geweldig die verhalen...ik krijg echt de kriebels om ook zoiets te gaan doen zeg! Echt super. Je reis zal ook wel geweldig zijn, als ik die foto's zie van wat je tot nu toe allemaal hebt gezien.. We spreken snel af als je terug bent!
    Liefs, Maite

  • 14 December 2006 - 11:29

    Boon:

    Hoi Deb, onwijs leuk verhaal weer en prachtige foto's! Gefeliciteerd met de mooie opbrengst die je mocht overhandigen. Geniet er nog even van!
    x van Boon

  • 14 December 2006 - 19:36

    Gonny:

    ook opa en oma (in spee)Rooswinkel zijn erg trots op je. Geweldig!!!!!!Maar wij zijn ook erg blij als tweede kerstdag al het spul weer gezellig bij elkaar zit hoor!!!!Geniet nog even van al het moois wat ze je daar te bieden hebben ,want voor je het weet is het 20 december en val je weer zo in de armen van Pieterje!!!!!!Dan zit je werk erop en begint het Hollandse leventje weer . Wij kijken er toch wel weer naar uit. Tot de kerst en een goede terugreis . liefs Gonny/Peter

  • 15 December 2006 - 16:43

    Peter:

    Heb even niet op je site gekeken. Moest eerst Sinterklaas het huis uit werken en toen de kerstboom optuigen. Lees nu je verslag en zie de foto's. Ben heel erg trots op je (moest zelfs even slikken). Straks een goede reis terug naar je vaderlandje, waar wij zitten te wachten met een dikke kalkoen (aanbieding Aldi) en een magere Pieter (liefdesverdriet).
    Kusje Peter

  • 18 December 2006 - 09:24

    Suus:

    Lief Debje,
    wat een grandioze verhalen weer! Was al een tijdje niet op de site geweest en had dus een hoop gemist!
    Knap dat je zoveel hebt ingezameld en wat jamer voor je dat het er weer bijna opzit. Fijn dat je toch weer bijna thuis bent!
    Dikke kus, Suus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debbie

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 127186

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 19 September 2014

Peru & Bolivia

17 September 2013 - 01 Oktober 2013

Honeymoon: Tanzania & Zanzibar

01 September 2012 - 30 September 2012

Australië

21 Augustus 2011 - 10 September 2011

Mexico, Guatemala & Belize

31 Oktober 1983 - 12 Februari 2011

Overige bestemmingen

21 Augustus 2010 - 04 September 2010

China, Tibet, Hong Kong & Phuket

09 Augustus 2009 - 27 Augustus 2009

Zuid-Afrika & Swaziland

21 Februari 2009 - 08 Maart 2009

Florida & de Bahama's

08 Augustus 2008 - 27 Augustus 2008

Costa Rica & Panama

15 Augustus 2007 - 28 Augustus 2007

Griekenland: Kreta

03 Oktober 2006 - 22 December 2006

Vrijwilligerswerk in Guatemala

20 Augustus 2006 - 06 September 2006

Thailand & Cambodja

20 Augustus 2004 - 21 December 2004

Uitwisseling Zuid-Korea

05 Februari 2004 - 12 Februari 2004

Egypte

15 Juli 2001 - 15 Juli 2002

High School Year USA

Landen bezocht: