Weekje reizen & Kerst lunch - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu Weekje reizen & Kerst lunch - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu

Weekje reizen & Kerst lunch

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

17 December 2006 | Guatemala, Guatemala-stad

Inmiddels terug van ons reisje, wat is de week weer omgevlogen!

Vrijdagavond voordat we weggingen hadden we het natuurlijk weer veel te laat gemaakt, waardoor ik enigzins moeite had om zaterdag uit bed te komen toen om 5.15 de wekker ging. We waren Xela nog niet uit met de bus of we hadden al een probleem met de motor, waardoor we van bus moesten verwisselen. Na enige wegopbrekingen, files en overstappen in Guatemala City, kwamen we ruim 12 uur later, om 19.00 aan in Coban. Het was overal ontzettend leuk versierd met kerstlichtjes en kerstboompjes, en we hadden een heel leuk hostel met een patio en een heerlijk restaurant! Het weer viel alleen een beetje tegen... Regen, regen, regen... Coban staat erom bekent dat het maar 3 weken per jaar (in april) goed weer heeft. Lijkt Nederland wel!

Zondagochtend zijn we op excursie gegaan naar Semuc Champey en de grotten van Lanquin. Wij dachten gewoon een normale toer geboekt te hebben, maar we bleken bij de Maya Expedition te zitten, oftewel ´ADVENTURE!´ Via andere mensen die dezelfde toer gedaan hadden, kregen we te horen dat we onder onze kleding bikinis aan moesten en dat we heeeeeel nat zouden worden en veel zouden springen en klimmen! De hele busrit naar Semuc Champey toe hebben we gediscusseerd over of we het wel of niet zouden doen! Het was namelijk nat en koud en modderig.... Uiteindelijk toch het water ingetrokken door onze gids en we hebben echt onwijze lol gehad! Semuc Champey bestaat uit verschillende watervallen en in de rivier liggen verschillende lagen, een soort van plateaus, met helder blauw water. Wij moesten dus van laag naar laag zwemmen, springen, glijden en duiken en dat was best cool! Jolanda en ik zijn zelf nog achter onze gids aan omhoog geklommen in bikini en van een rots afgesprongen het water in! Aan het einde van de 5 lagen was een enorme waterval die wij per touwladder moesten trotseren! Halverwege de touwladder was namelijk de ingang van een grot waar we ingeweest zijn! Het was best eng en wiebelig en ik had daarna enorme spierpijn van het vasthouden van de ladder, maar het was zeker de moeite waard! Later die middag zijn we naar de grotten van Lanquin gegaan, enorme grotten (60 km.) waarvan maar 450 meter te bewandelen valt. Aan het einde, waar de normale route ophield, heeft onze gids ons in het donker meegenomen tussen verschillende spelonken door en zijn we omlaag en omhoog geklauterd om de vleermuizen te spotten! Een uurtje later stonden we met zwarte, modderige handen weer buiten. Tegen 19.00 weer terug bij het hotel, nat, klam en koud, maar wel een super leuke dag gehad!

De volgende dag hebben we weer een aantal uur in de bus doorgebracht, aangezien we helemaal naar Flores moesten reizen om vanaf daar Tikal te bezoeken. Om 9.00 opgehaald met een shuttle en na een aantal uur naast een hele vervelende, bemoeizuchtige Amerikaan kwamen we om 14.00 aan in Flores, een klein eilandje in het meer. Een beetje rondgeslenterd door het dorpje en een excursie geboekt naar Tikal. Die nacht dus om 03.30 opgehaald voor de Sunrise Tour! Echt super gaaf!! In het donker als eerste het park in en door de jungle met zaklampen naar de allerhoogste tempel waar we ruim een uur hebben gezeten om het licht te zien worden buiten. Onderweg naar de tempel werden we nog gewezen op het hol van een vogelspin! Eenmaal boven op die tempel, toen we van de rust en het waanzinnige uitzicht over de jungle zaten te genieten, begonnen er ineens apen te brullen! Volgens onze gids was het tijd voor de brulapen om hun gebied af te bakenen! Toen het eenmaal licht was staken er meerdere tempels boven de jungle uit en vlogen er ook nog verschillende tropische vogels voorbij. (Peter, ik heb er nog eentje voor je kunnen vangen!) Wij zijn rustig aan weer naar beneden geklommen om de rest van het gebied te bezichtigen. Het was toch nog groter dan ik verwacht had! Tegen 11.00, toen het park rustig vol begon te druppelen, zijn wij weer richting Flores gegaan. 's Middags hebben we onszelf prima wakker gehouden, 's avonds nog een paar heerlijke cocktailtjes gedronken en lekker geslapen!

Woensdag hebben we lekker rustig aan gedaan en zijn we gaan lunchen en zwemmen bij een hotel in de buurt. ´s Avonds zijn we met twee jongens uit Canada uiteten geweest die we tijdens de excursie naar Tikal ontmoet hadden. Om 21.30 werden we opgehaald bij het hotel, want we zijn per nachtbus terug gereisd naar Guatemala City. Toen we rond 06.00 aankwamen in Guate stond er niet, zoals ons beloofd was, een shuttle klaar voor ons vervoer naar Antigua. Uiteindelijk dus het laatste stuk maar per taxi gedaan. In Antigua hadden we nog het mooiste weer van de hele week! De hele dag geshopped, nog even de nodige souvenirtjes ingeslagen, en ´s avonds weer met diezelfde jongens uiteten gegaan en wezen stappen, want ook zij waren doorgereisd naar Antigua. Vrijdag zijn we weer terug gegaan naar Xela, waar we naar een lange reis om 21.00 aankwamen.

Gisteren was dan de officiele afsluiting van het project jaar, wat we met een kerstlunch gevierd hebben! We hadden stoelen en tafels gehuurd, aangezien er zo´n 200 mensen waren! De hele ochtend bezig geweest met kerstdecoraties en voorbereidingen en rond 14.00 kwamen de kindjes met hun families binnendruppelen. Marcel zijn ouders waren er ook bij, want die zijn voor de feestdagen overgekomen uit Nederland. Voordat we zijn gaan eten hebben we eerst gezamenlijk ´Oh Denneboom´ gezongen. Daarna het eten uitgeserveerd! Eén gezin uit de wijk heeft 2 dagen staan koken om voor 200 mensen een typisch Guatemalteeks gerecht klaar te maken. Na het eten hebben we candy canes uitgedeeld en elk gezin een lap met stof in de kleuren van Caras Alegres gegeven en wat verf. Ze kregen toen als opdracht er een schildering op te maken van iets wat hen aan het project doet denken. Alle lappen stof worden binnenkort aan elkaar genaaid en als wandkleed in het nieuwe klaslokaal opgehangen volgend jaar!! Rond 17.00 was de lunch uiteindelijk afgelopen en hadden we alles weer opgeruimd. Ik vond het echt heel raar om voor de laatste keer door de wijk te lopen waar ik de afgelopen maanden zoveel tijd heb doorgebracht. Gisteravond met z´n allen uiteten geweest en daarna wezen stappen. Van Judith en Marcel vannacht alvast afscheid genomen, omdat zij vandaag Xela hebben verlaten voor een rondreis. Het gaat nu allemaal ineens vrij snel!! Ik ga straks nog even bij mijn gastmoeder langs, vanavond nog met een paar meiden uiteten en m´n laatste spulletjes bij elkaar rapen. Dan is voor mij de tijd alweer aangebroken om me richting huis te gaan begeven... Morgen richting Guate en dinsdag naar het vliegveld. Dit was dus alweer de laatste update vanuit Guatemala!

Hasta Pronto!
Debbie

• 17 December 2006 - 22:17

Driek:

He Debs,

Wat een ontzettende leuke ervaringen moeten dat geweest zijn!! Vooral dat verhaal met die waterval echt waanzinning! In ieder geval een goede terugreis gewenst en tot binnenkort in het koude kikkerlandje ;)

X Driek

• 17 December 2006 - 22:22

Esmeralda:

hoi deb! hopen dat de fotos vanavond wel lukken.. was echt gezellig vorige week in ons kippenhok! vond t gisteravond ook erg gezellig, maar waar is mijn sjaal??? ik ga je wel missen hoor, tot zo en goede reis terug!

• 18 December 2006 - 01:06

Laurens:

He zus,

Zit het er alweer bijna op! elke keer als ik je verhaal lees merk ik weer hoe je daar lekker geniet en je ook inzet voor het goede doel, heel veel mensen vragen hoe het met je gaat, dus dat is super leuk.

goede terugreis en tot woensdag.

liefs je broertje

• 18 December 2006 - 04:04

Debbie:

He Es,
    Neem nog een cubaatje! Ik ga het vliegtuig in!
    Doeg! deb

• 18 December 2006 - 12:10

Joke Kr:

Prachtige foto's bij een avontuurlijke wandeling. Wat zal jij lekker geslapen hebben daarna.
    Goede reis, met niet te lange tussenstoppen, hoop ik voor je! :)

• 18 December 2006 - 12:30

Esther:

wat geweldig weer! Wat zl je genoten hebben de laatste week. super gaaf! geniet nog even van je laatste dagje! Een hele goede reis! Pas goed op jezelf en tot in nederland!!
    Veel liefs martijn en es.

• 18 December 2006 - 16:09

Pia:

Wat een geweldige afsluiting van je reis.Als je de foto's ziet,moet het paradijs er volgens mij zo uit zien.Debbie een hele goede reis en tot woensdag.Wij zijn blij dat je er weer aankomt.Liefs mams

• 18 December 2006 - 18:02

Pieter:

Heeeeyyy Dolle Debbie! Wat een super mooie foto's van Semuc Champay en Tikal. Daar wil ik zeker met jou nog wel een keer naar toe. Aankomende zomer? Suppeerr mooie tempels in de ochtendgloren, doet mij een beetje denken aan Ankor Wat! Lekker slapen op de bankjes op het vliegveld, goeie reis en tot woensdag! XXX

• 20 December 2006 - 10:09

Vero:

Wat een geweldige verhalen en avonturen weer Debski!
    Ik hoop dat je een goede terugreis hebt en zeker geen Aeroflop ervaringen!
    Tot snel!