Zuid-Afrika & Swaziland - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika & Swaziland - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika & Swaziland

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

27 Augustus 2009 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Zondag 9 augustus na een lange vlucht, met tussenstop in Dubai, aangekomen in Kaapstad. Met een taxi naar ons hotel gegaan en ’s avonds nog even een hapje gegeten bij het Victoria & Alfred Waterfront, de haven en het restaurant gebied van Kaapstad. Bij toeval kwamen we hier gelijk een aantal zeeleeuwen tegen, die rustig op de kant een dutje lagen te doen.

Maandag alweer vroeg op pad om iets van de stad te gaan zien. Eigenlijk wilden we graag per boot naar Robbeneiland (waar Nelson Mandela gevangen heeft gezeten), maar vanwege de slechte weersomstandigheden gingen de boten helaas de zee niet op. In het centrum van Kaapstad hebben we o.a. Kasteel de Goede Hoop en de Gardens bezocht.

De volgende dag hebben we een rondrit gemaakt over het Kaapse Schiereiland, een prachtige route door kleine havenplaatsjes en de indrukwekkende Chapman’s Peak. Deze was helaas gedeeltelijk afgesloten, maar het uitzicht ter plekke was waanzinnig. In Boulders, waar een enorme pinguinkolonie op het strand zit, uiteraard ook even een tussenstop gemaakt. Aangezien we te laat waren om het Kaap de Goede Hoop Nature Reserve nog te bezoeken zijn we hier de volgende dag voor terug gekomen.

Woensdag begonnen op de tafelberg. Vanwege het slechte weer in Kaapstad, lag de tafelberg midden in de wolken. De kabelbaan was dicht voor onderhoud en naar boven hiken was onder deze weersomstandigheden niet toegestaan. We hebben de tafelberg dus alleen vanaf het kabelbaanstation kunnen aanschouwen. Daarna wederom over het schiereiland richting Cape Point & Cape of Good Hope. Een prachtig park met enorm ruige natuur waar we ook ons eerste echte wildlife hebben gezien! Overstekende struisvogels. Met een klein kabeltreintje naar de vuurtoren van Cape Point gegaan, waar het enorm hard waaide. De zee was dan ook ontzettend ruig. Vanaf het uiterste puntje van het Kaapse schiereiland zijn we naar Hermanus gereden, waar we aan het eind van de middag aankwamen. Hermanus staat bekend om de talrijke walvissen die in deze periode naar de kust komen om daar veilig hun jongen ter wereld te brengen. Zowel ’s avonds als de volgende ochtend dus een aantal uurtjes doorgebracht aan de kust om deze waanzinnige dieren te bewonderen.

Na het walviskijken zijn we donderdagochtend verder langs de kust afgezakt. In Gansbaai kun je normaliter in een kooi in de oceaan met Great White Sharks duiken. Helaas vertrokken ook hier geen boten vanwege de slechte weersomstandigheden op zee. Hier moeten we dus zeker nog een keer voor terug naar Zuid-Afrika! Via Gansbaai naar Cape Agulhas gereden, het echte zuidelijkste punt van Afrika (niet Cape Point zoals velen denken) en het punt waar de Indische Oceaan en de Atlantische Oceaan samen komen. Daarna onze tocht vervolgd richting Oudshoorn, waar we pas ’s avonds rond 20.00 uur aankwamen.

In Oudshoorn hebben we de volgende ochtend eerst de Cango Grotten bezocht. Oudshoorn staat echter bekend om zijn struisvogels. Een bezoek aan een heuse struisvogelboerderij kon dan ook niet uitblijven. Zowel Pieter als ik hebben ons vrijwillig opgegeven om een ritje op een struisvogel te maken, dat ging iets lastiger dan gedacht! Eén en ander is op film vastgelegd… Van Oudshoorn doorgereden naar Tsitsikamma, waar Pieter onderweg een bungee jump heeft gemaakt van een enorme brug boven een ravijn. (de hoogste bungee jump lokatie ter wereld!) Ik kreeg spontaan last van hoogtevrees toen ik naar beneden keek…

Zaterdag zijn we gaan hiken in het Tsitsikamma National Park. Onderweg naar het uitkijkpunt boven op een berg werd ons wandelpad geblokkeerd door een groep bavianen. Deze dieren kunnen tamelijk gevaarlijk zijn en toen zij dreigend op ons af kwamen lopen hebben we snel de benen genomen en zijn we de struiken ingedoken. Ook op de terugweg kwamen ze weer op ons afgerend. ’s Middags hebben we een hikingtrail van 6,4 kilometer gelopen die redelijk moeilijk was aangezien het wandelpad al snel overging in rotsblokken. Het was dan ook meer klimmen en klauteren dan wandelen. Aan het einde van dit trail was een waterval en op de terugweg kwam er een Blauwe Duiker over het wandelpad gegaloppeerd. ’s Avonds doorgereden naar Port Elizabeth, waar we in het donker aankwamen en ons hotel niet konden vinden. Uiteindelijk onder politie escortte naar ons hotel gebracht.

Zondag met een binnenlandse vlucht van Port Elizabeth naar Durban gevlogen en daar onze nieuwe huurauto opgehaald. Vlakbij Durban ligt het plaatsje Umhlanga Rocks waar we twee nachten in Zeranka Lodge hebben gezeten. Maandag naar Ushaka Marine World gegaan. Ook in Durban vertrokken er geen boten, maar we kregen wel de gelegenheid om te duiken in een groot zeeaquarium waar ook een aantal kleine haaien en o.a. vele maanvissen in leven.

Vanuit Umhlanga Rocks zijn we naar St. Lucia gereden waar we de eerste nijlpaarden hebben gespot in de rivier vlakbij ons guesthouse. De volgende ochtend een boottochtje gemaakt over de rivier waar zowel nijlpaarden als krokodillen zeer goed zichtbaar waren! ’s Middags aan onze eerste selfdrive safari begonnen in het St. Lucia Wetland Park. Prachtige natuur en volop impala’s, koedoe’s, blauwe wildebeesten, zwijntjes en zebra’s gezien. Ook onze eerste neushoorn gespot. ’s Avonds nog een rondje door St. Lucia gereden opzoek naar wandelende nijlpaarden. Nijlpaarden liggen overdag in het water, maar kunnen ’s nachts vele kilometers afleggen op zoek naar eten. Eerst een luipaard over de weg zien schieten in het donker en daarna een baby nijlpaardje de weg over zien steken.

Donderdag door het Umfolozi & Hluhluwe National Park gereden. Wederom een geweldig park vol met o.a. neushoorns, giraffen en buffels. Ook overnacht in dit park in het Hilltop Camp, prachtig gelegen op de top van een berg met uitzicht over de hele valei. De volgende ochtend alweer vroeg uit de veren voor een ochtendsafari in een echte safari jeep. ’s Middags weer een heel stuk gereden naar Swaziland.

Zaterdagochtend in Swaziland een cultural village bezocht. Ongeveer 20% van de bevolking van Swaziland leeft nog in een dusdanig traditioneel dorpje, waar de huisjes bestaan uit rondavels gemaakt van hout en stro. Onderweg van Swaziland naar het Krugerpark nog bij de oudste mijn ter wereld geweest. Hier werd o.a. erts en goud gewonnen in het verleden. ’s Middags om 16.00 uur het Kruger Park in gereden. Om 18.00 uur moesten we uiterlijk bij ons overnachtingsadres in het Kruger Park zijn, Crocodile Bridge Restcamp. Toen het rond 17.40 uur donker begon te worden buiten en een olifant de weg voor ons versperde, kregen we het toch even benauwd. Olifanten kunnen best gevaarlijk zijn, dus goede afstand houden is uitermate belangrijk. Na circa 10 minuten hield hij het gelukkig voor gezien, waarna wij (iets harder dan de toegestane snelheid) ons alsnog naar het restcamp konden haasten voor sluitingstijd van de poort. Overnacht in een rondavel en lekkere koedoe filet op onze braai gelegd voor diner.

De volgende dag door het Kruger Park gereden naar onze volgende accommodatie in het park, Letaba restcamp. Wederom een prachtige tocht en heel veel mooie dieren van zeer dichtbij gezien. Hoogtepunt was toch wel de boom langs de kant van de weg waarin moeder luipaard en baby luipaard zich bovenop hun prooi bevonden. (een dode impala) In Letaba overnacht in een safaritent en wederom lekker gebraaid.

Maandag het Krugar Park verlaten en naar het Timbaviti Private Game Reserve gegaan voor onze overnachting in de Gomo Gomo Game Lodge, een prachtige lodge gelegen aan een waterbron. We waren dan ook nog maar net in ons huisje of er kwamen al twee olifanten vlak voor onze veranda naar de waterbron gewandeld. Zowel een avondsafari als een ochtendsafari zaten inbegrepen en men bleef dit keer niet op de paden. Een aantal olifanten van heel dichtbij gezien en midden in een kudde van 700 buffels terecht gekomen met onze safariauto. ’s Avonds met z’n allen gezellig bij het kampvuur gegeten, waarna we door een ranger naar onze lodge zijn gebracht. Niemand mocht namelijk ’s nachts alleen op pad i.v.m. wilde dieren.

Dinsdag hebben we de wildparken achter ons gelaten en zijn we via de prachtige Panorama Route langs de Blyde River Canyon en een aantal hele mooie watervallen in ons laatste hotel aangekomen, Misty Mountain. Onze laatste ochtend nog de Sudwalla Caves bezocht en vervolgens richting Johannesburg gereden waar we woensdagavond weer op het vliegtuig zijn gestapt. Na een overstap in Dubai uiteindelijk donderdagavond weer in Dusseldorf aangekomen.

• 30 Augustus 2009 - 17:50

Pia:

Ja jullie hebben weer een hele mooie reis gemaakt.Wel leuk dat jullie nog een keer terug moeten voor de dingen die gesloten waren door het slechte weer.Nu weer aan het werk,zal wel even wennen zijn:( Succes maar weer de komende week en tot later.;)

• 31 Augustus 2009 - 16:45

Martine:

Hee Deb,

Wat een gave reis! Super om jullie verhalen te lezen. Ben na de eerste foto's wel heel benieuwd naar de rest... Binnenkort weer een keer bijkletsen?

X Martine

• 31 Augustus 2009 - 20:59

Joke Kr:

Wat een belevenis zo'n mooie vakantie in een prachtig land. Mooie foto's!
    Jammer dat het weer voorbij is, hè?
    groetjes!
    Joke

• 07 September 2009 - 15:28

Tanja:

Debbie!
    Leuk om weer wat van je te horen. Zo te zien en lezen een mooie vakantie gehad in Zuid-Afrika.
    Jammer dat het weer tegen zat. Volgende keer misschien een andere periode. Ik was er vorig jaar oktober-januari en toen was het heel mooi weer en mooi groen.
    Groetjes! Tanja