Van Beijing naar Tibet - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu Van Beijing naar Tibet - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu

Van Beijing naar Tibet

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

21 Augustus 2010 | Nederland, Amsterdam

Het heeft even geduurd, maar we zijn weer een mooie reis aan het maken! Zaterdag naar Beijing gevlogen en na aankomst in het hotel zondag meteen de stad in gegaan. Wat een enorme hitte! 's Middags de Temple of Heaven bezocht en 's avonds naar een soort 'night market' gegaan waar typisch Chinese snacks verkocht werden. (zeepaardjes op een stokje, schorpioenen & diverse insecten)

Maandag weer vroeg uit de veren om de 'Forbidden City' in de ochtend te bezoeken en het 'Summer Palace' in de middag. Met name de Forbidden City is een enorm complex van tempels en pleinen waar je uren kunt ronddwalen. Het Summer Palace ligt wat verder buiten het centrum aan een groot meer. De nodige tempels en pagoda's bezocht en een boottochtje over het meer naar de overkant gemaakt. Aangezien het in China nu ook vakantie is was het in Beijing bij alle bezienswaardigheden ontzettend druk! Vrij weinig westerse toeristen, maar enorm veel Chinezen op vakantie in eigen land.

Nog een highlight die natuurlijk niet overgeslagen mocht worden, de Chinese Muur! Pieter en ik besloten om in plaats van naar het toeristische Badaling, naar het minder bekende Mutianyu te gaan met de lokale busverbindingen. Deze keuze werd gelukkig beloond, want het was er prachtig en vrij rustig. Nadat we 1,5 uur het gerestaureerde gedeelte van de muur opgelopen zijn kwamen we aan bij het einde van de gangbare route. We zijn toen nog een heel stuk over de autentieke muur heen gelopen, echt heel gaaf! Enorm begroeid met bomen en planten en zelf de stenen waren soms helemaal weggeslagen aan de zijkanten.

Eigenlijk was ons plan om dinsdagavond met de nachttrein verder te reizen naar Xian, maar gezien de vakantiedrukte waren alle slaapplaatsen en goede stoelen volgeboekt. We hebben dus een gedeelte van ons schema om moeten zetten. Nog een extra nachtje in Beijing gebleven en woensdagochtend met een luxe trein naar Zhengzhou gereisd. Daar overgestapt op de volgende trein en de meest rampzalige rit gehad! We werden met onze backpacks als sardientjes in een blik 1,5 uur lang in een gangpad gepropt. De volgende stop was echter wel de moeite waard, de Longmen Grotten in Luoyang waar zich enorm veel Buddha beelden in alle soorten en maten in de inkepingen van de bergen bevinden. 's Avonds met een super snelle trein alsnog in Xian uitgekomen.

Donderdag in Xian 's morgens de Li Shan berg gehiked met een Chinese tourgroep. Daarna doorgegaan naar het wereldberoemde Terracotta leger. Een van China's oudste heersers heeft ooit een compleet leger van terracotta generalen, soldaten en paarden laten maken en laten begraven in de buurt van zijn tombe. Toen een aantal boeren aan het graven waren zijn deze circa 6000 figuren ontdekt. Een gedeelte wordt nog steeds uitgegraven, maar het was echt waanzinnig om te zien. Alle gezichten, kledingstukken etc. van deze figuren zijn uniek.

Vrijdag een lange reisdag gehad. Van Xian met het vliegtuig naar Lanzhou gevlogen. Aangezien ons vliegtuig vertraging had hebben we de laatste bus naar Xiahe (onze volgende bestemming) gemist. Op advies van de lokale bevolking (communiceren gaat overigens erg moeilijk, want de meeste mensen spreken geen woord Engels) hebben we toen een bus naar Hezou genomen. Later pas kwamen we erachter dat het de bedoeling was dat ze ons er op de tweesprong naar Hezou en Xiahe uit wilden zetten met goede hoop dat er nog wel een bus zou komen. Gelukkig was er een monnik in de bus die ons wilde helpen. Hij was zelf op pad met een klein schoolklasje, waarvan iemand gelukkig een klein beetje Engels sprak, en heeft ons meegenomen naar zijn weeshuis in een klein lokaal dorpje. Zo kwam het dat wij gisteravond ineens met monnik 'Lama' aan de noodlesoep zaten en voor de klas aan alle Chinese weesjes werden voorgesteld. Lama heeft het weeshuis 3 jaar geleden opgericht en haalt de wezen gewoon van de straat. Ze hebben niks of niemand meer. In totaal wonen er nu 75 kinderen in de leeftijd van 5 tot 16. De jongens en de meiden hebben allebei 1 slaapzaaltje waar circa 3 kinderen een bed delen. Het was heel bijzonder om zo tussen de lokale bevolking terecht te komen. Lama is zo aardig geweest om een auto te regelen en heeft ons 's avonds alsnog helemaal naar Xiahe gebracht.
Inmiddels zijn we dus in Xiahe beland.

Xiahe is een Tibetaans dorpje op 3000 meter hoogte waar een van de meest belangrijke Tibetaanse kloosters staat, het Labrang klooster. Er wonen hier 1200 monikken in verschillende rangordes en daarnaast wonen er veel Tibetanen. Het dorpje wordt omringt door meer dan 1000 gebedstrommels waar de monikken en Tibetanen elke ochtend rond zonsopgang een pilgrimstocht lopen. Onze wekker ging dan ook al om 6.00 uur om deze bijzondere gebeurtenis mee te kunnen maken. Pieter en ik hebben zelf ook de pilgrimsroute gelopen en hebben daarna een rondleiding gedaan door de verschillende tempels en complexen van het klooster. De monikken waren ondertussen bezig met hun gebeden, buigingen, 'mantra's' en andere rituelen. Uiteraard mochten van deze rituelen geen foto's gemaakt worden, maar het was een fantastische beleving! Vanmiddag de bergroute rondom het dorp gelopen, waarbij we ook langs de gebedsvlaggen en de plek voor 'sky burials' zijn gekomen.

Morgen wordt wederom vroeg opstaan, want op de hoogvlaktes ongeveer 1,5 uur rijden hier vandaan wordt een lokaal festival gehouden met gebedsrituelen en paardenraces. We vertrekken al om 5.30 uur. Daarna verlaten we dit Tibetaanse gedeelte en reizen we verder naar Chengdu.

• 21 Augustus 2010 - 09:31

Debbie:

Wauw! Geen weesje voor me ingepakt? Voorzichtig zijn he?! Benieuwd naar je volgende stukje!

dikke kus

• 21 Augustus 2010 - 11:01

Sander:

GAAF om je verhalen weer te lezen! geniet ervan!
    x

• 21 Augustus 2010 - 11:26

Aleid:

Hey Debbie en Pieter,

Wat geweldig dat jullie daar nu zijn. Misschien weet je dat wij in 1990 ook een maand door China hebben gereisd maar toen kon je er alleen met een reisgezelschap komen. /Wij hebben toen een een dag in Hongkong doorgebracht en daarna met de boot naar kanton daar een paar dagen geweest en toen een rondreis gemaakt richting Himalaya (Dali, Lijiang Kunming) toen naar Beijing gevlogen en met de trein weer naar Kanton.Vandaaruit naar Macao en met de draagvleugelboot terug naar Hongkong voor nog een paar dagen.
    Ik zie dat jullie genieten en heel byzondere dingen meemaken. Leuk! Ik verheug me al op het volgende verslag.

veel plezier nog

groetjes Aleid

• 21 Augustus 2010 - 15:47

Pia:

Lieve Debbie en Pieter,
    Wat hebben jullie al weer veel meegemaakt in 1 week.
    Het is in ieder geval geen luie vakantie!!Wel warm hoor.Pffffff :(
    Bijzonder dat jullie door een monnik zijn meegenomen en bij de weeskinderen zijn geweest.
    Genieten jullie maar lekker van alle bijzondere dingen
    die jullie meemaken en we hopen dat er weer een verslag komt van de volgende ervaring.
    XX Ad en Pia :)

• 21 Augustus 2010 - 17:47

Tante Erie:

Oh Debbie, wat maken jullie allemaal mee, wat fantastisch om zo met jullie mee te genieten.
    Het Terra cotta leger, heb er veel over meegekregen en gelezen, maar om daar dan echt te staan!!!! Jee, echt te gek, een ervaring waar je je leven lang van kan nagenieten! Heel veel plezier nog en liefs van ons.

Oom Jacques en ons

• 21 Augustus 2010 - 18:20

Ilse:

hee debbie en pieter! wat gaaf dat jullie alweer een verhaal gepost hebben! en wat een belevenissen. geniet ervan en als we allemaal weer terug zijn van de vakantie snel weer daten!!

XX

• 22 Augustus 2010 - 18:05

Oma Hennie:

Lieve Debbie en Pieter,
    Ik heb jullie verhaal gelezen,jullie hebben groot gelijk dat jullie nog een paar dagen uit gaan rusten aan het eind van de vakantie,want het zal heel vermoeiend zijn.Wat hebben jullie al een hoop meegemaakt.Ik ben nu bij je vader en moeder aan het eten.Genieten jullie nog maar lekker en een hele dikke kus.XX:)

• 23 Augustus 2010 - 12:21

Joke Kr.:

Hallo Debbie en Pieter,

Leuk om weer met jullie mee te reizen mbv je reisverslag. Je moeder stuurde je link door en ik heb me net aangemeld om jullie belevenissen ook te kunnen volgen. Geniet van zo'n bijzondere vakantie!
    grt. Joke Kr.