De Mayaroute - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu De Mayaroute - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu

De Mayaroute

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

31 Augustus 2011 | Guatemala, Panajachel

Na een lange reis met een onverwachte tussenstop in Havana, Cuba, zijn we zondagavond de 21ste aangekomen in Cancun. Van het vliegveld direct naar Playa del Carmen gebracht waar ik maandagochtend al vroeg wakker werd en in mijn pyama alvast een kijkje op het strand genomen heb. Blauwe warme zee, zacht wit zand en heerlijke ligbedden hebben voor een relaxte start van de vakantie gezorgd.

Dinsdag van Playa naar Chichen Iza, het eerste onderdeel van de rondreis door Mexico, Guatemala en Belize. Een uniek hotel/hacienda met een bungalow in een prachtige tropische tuin vol bananenplanten. 's Middags naar twee Cenotes gegaan waar deze regio om bekend staat. Cenotes zijn grotten van limestone waar een natuurlijke bron van helderblauw koud water in staat. Je kunt hier prachtig snorkelen! Het water zit vol catfish en het plafond van de grot hangt vol met vleermuizen. De kleine visjes in het water hebben voor een gratis Dr. Fish behandeling gezorgd! 's Avonds naar een lichtshow geweest waar de geschiedenis van een aantal tempels van Chichen Iza verteld werd en de tempels zelf in het donker in de schijnwerpers stonden.

Woensdag hebben we de beroemde Maya Tempels van Chichen Iza bij daglicht bezocht. Ook gelijk wildlife gespot, het complex zat namelijk vol met enorme leguanen! Bloedheet, maar zeker de moeite waard.'s Middags doorgereisd naar Merida, de grootste stad op onze route en de culturele hoofdstad van Yucatan.

Vanuit Merida zijn we donderdagochtend naar Celestun gegaan, een gebied vlak aan zee waar veel flamingos leven. 's Middags hebben we de prachtige koloniale gebouwen van Merida zelf beter bekeken en 's avonds zijn we naar een Mexicaanse zang en dansshow geweest in een van Merida's parken.

Campeche, het volgende stadje op onze route, was weer een stuk rustiger dan Merida. Deze stad ligt aan zee en staat vooral bekend om de vele kleine straatjes met huizen in allerlei pasteltinten, de oude stadsmuur die er nog omheen ligt en het fort dat de stad tegen piraten beschermde.

Vanuit Campeche, na een lange lange lange rit in een bus waarvan de airco na 2 uurtjes uitviel, naar Palenque gereden. Ook de volgende dag een druk programma met in de ochtend een bezoek aan de in de jungle gelegen ruines van Palenque, vervolgens een korte stop bij de waterval Misol Ha en 's middags door naar de Aguas Azul watervallen. Vermoeid, maar voldaan in een bus gezet naar San Cristobal de las Casas, waar we tegen 22.00 uur aankwamen.

Aangezien San Cristobal veel hoger ligt is de temperatuur hier ook gelijk een stuk lager. Helaas dag vol regen, maar desondanks een hoop lokale tradities meegemaakt in het nabijgelegen Maya dorp San Juan Chamula waar de kerk vol dennennaalden ligt en tegelijkertijd vol met duizenden kaarsen staat, waar lokale inwoners bidden en hun offers brengen.

Gisteren vroeg vanuit San Cristobal vertrokken en tegen de avond in Panajachel, Guatemala gearriveerd. Panajachel ligt aan het beroemde meer van Atitlan omringd door vulkanen. Vandaag zijn we opgehaald door Santiago de bootsman, zijn we het meer overgevaren en hebben we een mooie wandeltocht gemaakt met prachtig uitzicht. Vanmiddag nog 2 autentieke dorpjes bezocht en wat lokale inwoners ontmoet.

Morgenvroeg gaan we via de lokale Indianenmarkt in Chichicastenango door naar de koloniale stad Antigua.

Hasta Luego!

• 01 September 2011 - 01:40

Pia:

Ha Debbie en Pieter,
    Wat gaaf om weer een reisverslag te krijgen.Zo te lezen hebben jullie alweer een hoop gezien.Jammer van de regen, maar dan koelt het misschien wel een beetje af.
    De tijd gaat alweer snel,geniet er nog maar even van.Ook straks van jullie relax dagen.LiefsXX :-)

• 01 September 2011 - 07:36

Sander:

Zus en Zwagert,

Leuk om weer te lezen.. Wat maken jullie weer een mooie reis! wij gaan zondag lekker weg! komen snel fotos kijken! Veel Plezier nog!
    XXX

• 01 September 2011 - 17:48

Hoi Debbie.:

Ik ben jaloers op al die jonge mensen die zoveel van de wereld zien....geniet....groetjes, Aly van Dijk

• 01 September 2011 - 22:08

Ad:

Fantastisch,ik zat jullie verhaal te lezen en ik zag het zo voor me,
    Geniet ervan.;-)

• 02 September 2011 - 07:05

Joke Kr :

Weer een mooie reis, Debbie en Pieter! Leuk om het mee te beleven door jouw verslag. Fijne reis verder!

• 02 September 2011 - 12:07

Martine:

Gaaf weer joh! Geniet ervan!!
    X

• 02 September 2011 - 15:29

Laurens:

Luitjes,

Leuke verhalen weer! Gaan jullie nog naar de plek waar Deb een tijdje gewoond heeft?

Als jullie terug zijn kom ik de foto's wel een keertje kijken!

Veel plezier nog!
    XX

• 04 September 2011 - 10:54

Veronique:

Hey Debbie,

Wat lijkt me dat ontzettend leuk om weer terug te zijn in het land waar je een tijdje gewoond hebt!
    Geniet ervan, en ik zal je blijven volgen!!

xx Veronique (ook van Guatemala) ;)