Beautiful Belize - Reisverslag uit San Pedro, Belize van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu Beautiful Belize - Reisverslag uit San Pedro, Belize van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu

Beautiful Belize

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

10 September 2011 | Belize, San Pedro

De markt in Chichicastenango was wederom geweldig! Een grote verzameling van kleurrijke doeken, kleden, tassen en andere handgeweven spulletjes. Vlakbij de markt werd bovendien een Maya ritueel uitgevoerd op een berg waar Pieter en ik getuigen van mochten zijn. Door middel van het offeren van in dit geval een kip, werden in de aanwezigheid van een sjamaan boze geesten afgeweerd.

Vanuit Chichi doorgereisd naar Antigua. Donderdag- en vrijdagmiddag door het stadje geslenterd en de vele prachtige gebouwen en ruines (restanten van een enorme aardbeving) bekeken en vrijdagochtend de Pacaya beklommen. Tijdens mijn verblijf in Guatemala in 2006 ben ik deze actieve vulkaan ook al op geweest en toen was er ook daadwerklijk lava te zien. Vorig jaar is er wederom een uitbarsting geweest, maar de vulkaan hield zich nu redelijk rustig. Wel een geweldige hike met genoeg hitte bovenop om marshmellows te kunnen roosteren!

Zaterdag een lange reis van Antigua via Guatemala stad naar Flores. Na zo'n 10 uurtjes in de bus, vroeg naar bed. De volgende ochtend om 05.00 uur ging onze transfer naar Tikal namelijk al. Wederom practhige Maya ruines, maar weer heel anders dan Chichen Iza en Palenque. Tikal is met name zo bijzonder omdat het verscholen ligt in circa 550 km subtropisch regenwoud. Naast de waanzinnige, soms half uitgegraven ruines hebben we verder nog een toekan, papegaaien, racoons, een kleine slang, brulapen, slingeraapjes en een vogelspin gespot. Deze laatste heb ik zelfs vastgehouden... (in het kader van je moet alles een keer geprobeerd hebben!)

Na een behoorlijke onweersbui/storm in de avond de volgend ochtend wederom vroeg uit de veren voor het laatste gedeelte van onze reis. Met een busje van Flores over de grens van Guatemala naar Belize en in Belize stad op een speedboot gestapt naar San Pedro, Ambergris Caye. Tegen de middag aangekomen in ons laatste hotel, een echt paradijsje! Parelwitte stranden, palmbomen, een helder blauwe zee waarin je meters diep naar beneden kunt kijken, een warm/heet zwembad en natuurlijk heerlijke cocktails. De laatste paar dagen genoten van de hitte, 2 prachtige snorkelexcursies gedaan en zelf met een kayak vanaf het hotel het koraalrif opgevaren en gezwommen en gesnorkeld. Een greep uit het assortiment van deze prachtige onderwaterwereld: zeeschildpadden, diverse roggen (waaronder ook sting rays), haaien, zeesterren, zeekomkommers, zebravissen, lion fish, barracudas, groupers, parrot fish etc. Snorkelen tussen de haaien (weliswaar kleine nurse sharks, maar toch..) en over de sting rays heen was toch wel 1 van de hoogtepunten.

Na 3,5 heerlijke dagen op dit prachtige idylische plekje weer een lange rit terug van Belize naar Mexico per speedboot en vervolgens per transfer terug naar Cancun, waar we gisteravond de vlucht terug naar Amsterdam gepakt hebben. Nu voorlopig maar weer genieten van de foto's en de mooie herinneringen...

• 10 September 2011 - 19:53

Pia:

Jullie hebben weer een prachtige reis gemaakt.
    Het zal wel weer even afkicken worden.
    Gelukkig hebben jullie de foto's nog:-)
    We hopen ze snel allemaal te zien.
    Tot snel <:-o

• 12 September 2011 - 06:54

Martine:

Ha Deb,

Wat ontzettend knap dat je die vogelspin hebt vastgehouden! Gadverdamme...
    Ben benieuwd naar de rest van jullie foto's, deze zien er al veel belovend uit!

X