Nijlcruise door het land van de farao’s - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu Nijlcruise door het land van de farao’s - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu

Nijlcruise door het land van de farao’s

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

12 Februari 2004 | Egypte, Luxor

De eerste paar dagen van onze reis hebben we doorgebracht in Hurghada, in een prachtig resort aan het strand. Het resort zelf is prachtig, ze hebben er van alles en je verblijft op basis van ‘All Inclusive’, waardoor je in principe het resort niet hoeft te verlaten. Buiten het resort is alleen maar woestijn te vinden. Je zult daarom een taxi moeten nemen als je naar Hurghada zelf wilt, maar dit kleine dorpje stelt niet heel erg veel voor. Vanuit dit resort hebben we verschillende excursies geboekt. Zo zijn we een dagje gaan duiken en hebben we de prachtige onderwaterwereld van de Rode Zee mogen aanschouwen. Ook hebben we deelgenomen aan een heuse quad safari en zijn we, gesluierd en al, urenlang door de woestijn geraced om vervolgens kameel te rijden, te dineren en te dansen bij een echt Bedoeïenen dorpje. De terugreis per quad midden door de inmiddels pikdonkere woestijn met bijbehorende sterrenhemel was adembenemend!

Vanaf ons resort zijn we per bus in konvooi naar Luxor gereisd, waar we de Luxor Tempel en de Vallei der Koningen bezocht hebben, waar onder andere de beroemde Toetanchamon gevonden is. Ook de Al-Deir Al-Bahari Tempel en de Karnak Tempel bezocht en daarna per trein van Luxor naar Aswan gereisd, waar we op onze cruise ingescheept zijn. Een keer per trein reizen in een land als Egypte is echt de moeite waard. Onze koffers werden, toen de trein er al aan kwam rijden, nog even snel rennend over het spoor aangevoerd door Egyptenaren in traditionele klederdracht. Vaak zijn de coupés verdeeld in eerste, tweede en derde klasse, maar zijn ze allemaal vrij primitief. Tijdens de reis wordt er thee uitgedeeld. Het is leuk om een keer mee te maken en om je tussen de lokale bevolking te begeven.

De luxe M.S. Carnival heeft een zwembad met zonneweide op het bovenste dek en er is zowel een restaurant, winkel als kleine fitness aan boord. De rest van de week hebben we al varend over de Nijl afwisselend de beroemdste bezienswaardigheden aangedaan dan wel genoten van het zwembad op het dek van onze boot. Een tochtje met een traditionele Faluku (Egyptische zeilboot) en met paard en wagen door de sloppenwijken en vervolgens over de markt mochten ook niet ontbreken. We hebben de week afgesloten met een Egyptische feestavond, gehuld in klederdracht, aan boord van onze cruise.