Hoogvlaktes & Inca tradities - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu Hoogvlaktes & Inca tradities - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu

Hoogvlaktes & Inca tradities

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

10 September 2014 | Bolivia, Uyuni

Na een lange vlucht met een tussenstop in Panama zijn we vorige week zondagavond gearriveerd in Lima, Peru. De eerste nacht hebben we doorgebracht in een hotelletje bij het vliegveld in de buurt, zodat we de volgende ochtend gelijk door konden vliegen naar Arequipa, ook wel de witte stad genoemd. Arequipa is een prachtige oude stad (vergelijkbaar met Antigua in Guatemala) en ligt hoog in de bergen, net als bijna alles in Peru & Bolivia eigenlijk. De stad wordt omringd door diverse actieve, dode en slapende vulkanen. Maandagmiddag verkennen we de stad, lunchen we op een dakterras in het oude centrum en bezoeken we parque central, de immense kathedraal en het museum van "juanita" oftewel "the ice maiden". De lokale bevolking was er jaren geleden heilig van overtuigd dat aardbevingen en vulkaanuitbarstingen veroorzaakt werden door de goden en dat ze met enige regelmaat offers moesten brengen. Ouders konden hun baby dochters hiervoor al aanbieden, omdat het een ontzettende eer was. Deze meisjes werden als puur en onschuldig opgevoed en als ze de leeftijd van circa 12 jaar bereikt hadden dan kregen ze speciale kleding aan en begon de klim naar één van de circa 6000 meter hoge vulkaantoppen. Eenmaal boven aangekomen waren ze al versuft door het gebrek aan zuurstof, kregen ze bier in combinatie met een giftig drankje en vaak nog een flinke klap op het hoofd met een sterpuntig voorwerp. Veel van deze menselijke offers zijn door de jaren heen bedolven onder een laag van sneeuw en ijs. Door de hitte van de uitbarsting van één van de vulkanen is de ijslaag van de vulkaan ernaast gesmolten. Tijdens de beklimming van de top door een groep wetenschappers in 1995 is "juanita" aangetroffen. Zij was 500 jaar eerder geofferd, maar doordat ze al die tijd onder het ijs heeft gelegen was ze nog helemaal intact (inclusief organen, bloed in haar aders, tanden, nagels, haar etc.) Haar verhaal en haar lichaam zijn te zien in Arequipa. Ze deed ons een beetje denken aan het meisje dat in de horrorfilm "the Ring" uit de televisie komt gekropen... 's Avonds hebben we fantastische Alpaca gegeten. Toen 's nachts onze badmat in de hotelkamer ineens zeiknat was om onverklaarbare reden grapte pieter dat "juanita" vast langs was geweest!

Dinsdag hebben we een immens groot klooster bezocht, waar zo'n 200 nonnen hebben gewoond. Een kleine stad op zich! Ook zijn we naar de lokale markt gewandeld waar hele rijen vers fruit (van bananen tot passievrucht en zelfs carambola), maar ook varkenssnuiten en stierenpiemels uitgestald lagen. Heerlijk gedineerd in het beste restaurant van Arequipa (voor maar liefst € 10.- per hoofdgerecht)

De volgende ochtend werden we al vroeg opgehaald door Elfer, onze gids voor de komende dagen. In een shuttle busje met mensen van verschillende nationaliteiten zijn we van Arequipa naar Chivay gereden dwars door de hoogvlaktes van Peru. We hadden al even kunnen wennen aan de hoogte in Arequipa, maar op 4900 meter voelen we ons toch even niet zo lekker (duizelig, hoofdpijn en een merkbaar tekort aan zuurstof). Sommige mensen slikken medicijnen tegen hoogteziekte en Elfer kauwt non-stop coca bladeren. Het uitzicht is echt waanzinnig en we komen enorme groepen alpaca's, lama's en vicuna's tegen: de één nog wolliger dan de ander. We stoppen al snel ergens om coca thee te drinken tegen hoogteziekte. In Chivay bezoeken we een lokale markt, we lunchen in ons hotel in een dorpje verderop en hiken naar een prachtig uitzichtpunt. Aangezien het winter is in Peru en de temperaturen soms onaangenaam snel kunnen dalen gaan we na onze hike naar natuurlijke en medicinale thermaalbaden aan de voet van de vulkaan waar we in een aangenaam bad van 39 graden stappen en het langzaam donker zien worden. Als we terugkomen bij ons hotel staat de openhaard aan, dineren we en kruipen we lekker ons bedje in.

Om 5.00 uur gaat de wekker. Vandaag vertrekken we al vroeg richting Colca Canyon: 2x zo diep als de Grand Canyon en met veel pre-inca landbouw terrassen en ruines. Vanaf El Mirador, een cliff aan het diepste punt, zien we de immense Andean Condor over de Canyon vliegen. Na een bezoek aan de traditionele dorpjes Pinchollo, Maca en Yanque en een heerlijke lunch rijden we door naar Puno waar we 's avonds door Elfer afgezet worden.

Vrijdagochtend ontbijten we rond 6.30 uur en vertrekken we naar de haven aan het beroemde Titicaca meer: het hoogst bevaarbare meer ter wereld. We varen eerst naar Taquile island waar we een heel stuk hiken en uitkomen bij een lokale gemeenschap. De vrouwen zijn aan het weven, de mannen breien en laten ons een dans zien onder begeleiding van panfluit muziek en onze gids legt ons van alles uit over de lokale en kleurrijke klederdracht en tradities. We hiken naar de andere kant van het eiland en stappen weer in het bootje naar Capachica. Daar staat een lokale familie ons op te wachten voor een ceremoniële lunch waarbij potten gevuld met kip, vis en aardappelen worden begraven met vuur en gegaard in de grond door pachamama, oftewel moeder aarde. Het laatste eiland dat we bezoeken vind ik gelijk het meest indrukwekkende 'woonplekje' wat ik ooit heb gezien: de Uros rieteilanden. We meren aan op een drijvend stuk riet midden in het meer van ongeveer 150m waar 4 eveneens rieten hutjes op staan. Terwijl we naar het midden van het eilandje lopen beweegt/golft de grond onder ons. De lokale bewoners (4 families) leggen ons uit hoe zij het eiland maken en onderhouden en hoe ze per rieten bootje naar de kerk, het toilet of de school van de kinderen varen (op nabij gelegen rieten eilandjes). We stappen in een rieten bootje voor een rustgevend tochtje om het eiland en varen daarna met onze 'echte' boot weer naar het vaste land.

De volgende dag gaan we alweer vroeg per bus van Puno in Peru naar Copacabana in Bolivia, aan de andere kant van het Titicacameer. 's Middags varen we in ruim een uur naar Isla del Sol. We beklimmen de beroemde Inca trappen (en zijn alweer snel redelijk kortademig) en hiken over het eiland naar de overblijfselen van een religieuze tempel: Templo de Pilcocaina, de bron van de eeuwige jeugd. We nemen de boot terug naar het vaste land aan de andere kant van het eiland, drinken een mojito op een dakterras aan de rand van het meer en kaasfonduen (ja echt waar...) in ons hotel dat bovenop de heuvels ligt en waanzinnig uitzicht biedt op dit bijzondere hippie dorpje en het meer.

Zondag slenteren we op ons gemak door Copacabana en zien we hoe de lokale bevolking massaal hun auto's, taxi's en bussen versieren met bloemen, slingers en hoedjes en hun voertuigen vervolgens laten zegenen door de priester in de straat voor de kerk. Dit alles gaat gepaard met vuurwerk, champagne en bier. En een beetje heilig water van de priester in de motorkap! Diezelfde middag vertrekken we met de bus naar La Paz, de hoofdstad van Bolivia en tevens de hoogstgelegen hoofdstad ter wereld.

Onze volle dag in La Paz gebruiken we om over de lokale heksenmarkt te slenteren en een bezoek te brengen aan de lokale markt waar o.a. een overvloed aan cavia's en konijnen aangeboden worden: echte delicatessen hier. We gaan nog even bij een Art gallery naar binnen, bezoeken het nationale museum van folklore en etnografie en wandelen naar een park met uitzicht over de immens grote stad.

Dinsdag is een volle reisdag. Eerst in 4,5 uur tijd van La Paz naar Oruro in een bus vol lokale inwoners die werkelijk in elk minuscuul dorpje mensen in en uit laat stappen. Vervolgens een korte lunchstop en dan nu nog ruim 7 uur per trein naar Uyuni. Biedt me genoeg tijd om dit reisverslag te schrijven op mijn telefoon (en hopelijk snel ergens te uploaden als er verbinding is) en natuurlijk van het prachtige uitgestrekte landschap te genieten!!!

Morgen vertrekken we voor een 3-daagse jeepsafari naar de zoutvlaktes. Schijnt erg koud, maar super mooi te zijn.

To be continued!

• 10 September 2014 - 15:57

Pia:

Wouw wat hebben jullie al veel gedaan in zo'n korte tijd.
    Toch geen stierenpiemels hoeven eten hè ?
    Heel indrukwekkend allemaal voor jullie denk ik. Nu de kou in.Brrr.
    Hier is het nog steeds prachtig weer.
    Hebben jullie al spullen op de markt gezien die wij in onze winkel verkopen?
    Nou nog heel veel plezier daar saampjes en geniet er van.
    Liefs van ons

• 10 September 2014 - 16:17

Ad:

weer een supermooie reis met een prachtig verslag. Wij kunnen heerlijk meegenieten.
    hoop wel voor jullie dat jullie ook nog een beetje uit kunnen rusten alvorens jullie straks weer aan het werk moeten.
    Geniet van deze bijzondere reis en zoals je moeder net al schreef: liefs van ons.

• 10 September 2014 - 16:30

Nina:

Jeeetje wat hebben jullie al veel dingen gezien en beleefd! Klinkt geweldig! Ik kijk alweer uit naar het fotoboek ;) Heel veel plezier nog, lekker genieten en doe voorzichtig! Liefs Nina

• 10 September 2014 - 16:30

Fakkel Family:

Wow, debster en piet!
    Super toffe reis weer...en dit is nog niet eens alles.

Ben nu al benieuwd naar de foto's op de zoutvlakte, dat lijkt mij echt te gek.
    Tof man al die marktjes, kleine dorpjes en mooie uitzichten.

Hier alles prima. Lekker weer en alles nog rustig...

Fijne reis nog, geniet! Maar das overbodig om tegen jullie te zeggen.

Liefs van ons alle 3!!

• 10 September 2014 - 16:39

Sander:

Nou nou, jullie maken wel weer wat mee zeg! Super leuk om te lezen! Geniet ervan. xx

• 10 September 2014 - 18:12

Laurens:

Ziet er goed uit daar! Jullie kunnen we voor 3 op reis aan het werk. Veel plezier nog en we kijken uit naar de foto's. X

• 11 September 2014 - 21:57

Joke Kr:

Wat leuk om weer over zoveel belevenissen te lezen. Ik ben benieuwd naar het vervolg!
    Fijne reis verder.
    Groeten v Joke

• 13 September 2014 - 11:12

Gonny:

Lieve allebei, wat geweldig weer allemaal en wat een indrukken, nou ik had die piemels wel even willen proeven ???weet je zeker dat je dat geen 2e keer zult doen of juist wel. Gebakken hersenen zijn ook overheerlijk ,zeker zoals mijn vader die bakte Maar voor vandaag zullen jullie wel van een heerlijk huwelijksdiner genieten.GEFELICITEERD!!!! En vooral lief zijn voor elkaar.Geniet nog volop en tot as zaterdag de 21ste als jullie weer veilig thuis zijn

• 13 September 2014 - 12:51

Fakkel Family:

Ook even via deze weg...

Wow....de tijd gaat snel!! 1 jaar getrouwd. Wat een prachtige dag was dat zeg! Proost, op jullie. Liefs, de Fakkels

• 13 September 2014 - 18:38

Peter:

lieve kinderen, wat maken jullie weer een geweldige reis! Jullie varen wel op het Titiacapalco meer en beklimmen wel de tempels van Matchu Piemelo of zoiets, maar vergeet niet ook goed naar elkaar te kijken. Vandaag 1 jaar getrouwd. Van harte gefeliciteerd. Geniet van alle moois en van goed elkaar. Dat je dit nog mag meemaken! Wat een feest, wat een feest.
    Kusje papa Peter