Expeditie Kuanidup - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu Expeditie Kuanidup - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu

Expeditie Kuanidup

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

15 Augustus 2008 | Panama, Panama-stad

Vorige week zaterdag zijn Pieter en ik richting Costa Rica vertrokken. Na een lange vlucht, met een overstap in Houston, de nacht doorgebracht in de buurt van San José om zondagochtend gelijk weer op het vliegtuig te stappen naar Panama City.

Panama City staat volgens diverse reisboeken bekend als het Miami van Midden Amerika. Er staan inderdaad veel wolkenkrabbers, het ligt aan het strand en er zijn redelijk wat bars, restaurantjes en dancings, maar het komt verreweg niet bij Miami in de buurt. Onze zoektocht naar een degelijk hotel is hier een goed voorbeeld van. We zijn de halve dag onderweg geweest en uiteindelijk voor ons gevoel nog in een achterwijk terecht gekomen. De stad is wel volop in ontwikkeling en je komt er redelijk veel Amerikaanse invloeden tegen.

Maandag hebben we 's morgens het oude gedeelte van Panama Stad opgezocht, Casco Viejo. Dit is nog heel erg authentiek en erg mooi om te zien. (pleintjes, kerkjes, monumenten en locale restaurantjes en hotelletjes) ' s Middags zijn we naar de Miraflores Locks gegaan, één van de bekenste sluizen in het Panama Kanaal. We hebben gigantische containerschepen voorbij zien komen die redelijk wat geld betalen om het Panama Kanaal door te mogen. Het doorkruisen van het kanaal (van de Pacific Ocean naar de Caribische Zee) duurt gemiddeld 24 uur en kost een container schip zo'n 300.000 euro. Het kanaal is dwars door het oerwoud heen gegraven en ligt dus in een prachtige omgeving.

Dinsdag zijn we gaan hiken in Soberania National Park. Pieter en ik hadden allebei een druk bezochte entree verwacht met een hoop toeristen. Een echte entree was er echter niet en wij waren bijna de enige hikers in het park. Wij lieten ons er dan ook niet zomaar op een verlaten weg aan de rand van de jungle uitzetten door onze taxichauffeur, maar hebben afgesproken dat hij ons 6 uur later weer op kwam halen. De jungle was een geweldige ervaring. We zijn diverse apen tegen gekomen (o.a. brulapen die ons redelijk hebben laten schrikken), een schildpad, hagedissen, kikkers, een soort kruising tussen een immens grote cavia en miereneter en wat tropische vogels. Aangezien er ook jaguars en beren schijnen te leven zijn we niet van het pad afgeweken. Wel een paar keer angstaanjagende geluiden vanuit de diepergelegen jungle horen komen.

Woensdagochtend moesten we al heel vroeg naar het vliegveld voor onze volgende vlucht, een binnenlandse ditmaal. We vlogen met Air Panama naar EL Porvenir, een eilandje slechts bestaande uit een landingsbaan aan de andere kust van Panama. Het vliegtuigje was dan ook niet zo heel erg groot. (circa 20 pax.) De landingsbaan op het eilandje was maar net lang genoeg om ons voor een waterlanding te behoeden. Om 6.30 werden we hier, met wat andere leuke mensen die in hetzelfde vliegtuigje zaten, al opgehaald met een klein bootje om naar Kuanidup Grande te varen. Kuanidup Grande is een eilandje, zo groot als een voetbalveld, in de Caribische Zee. Hierop zijn een aantal cabanas (kleine bamboo hutjes) neergezet omringt door palmbomen en helderblauwe oceaan. Het echte Expeditie Robinson gevoel, maar dan op een veeeel kleiner eiland. Een rondje om het eiland duurde ongeveer 2 minuten. Door de lokale stammen werd er voor ons gekookt. (vis en rijst voor bijna alle maaltijden) We hebben hier geweldig gesnorkeld en prachtige vissen gezien. Pieter is nog een barracuda tegen gekomen en een andere jongen heeft een kleine haai gezien, maar die ervaring is mij gelukkig bespaard gebleven. We zijn naar een onbewoond eiland gesnorkeld dat er tegenover lag, hebben verse kokosnoot opengebroken en opgegeten, hebben een lokaal ritueel/festival bezocht in een dorpje op een nabijgelegen eilandje en vooral gerelaxed in de hangmatten die op het eilandje in de palmbomen hingen. Daarnaast zijn we gaan snorkelen bij een gezonken schip, inmiddels helemaal begroeid met koraal. De nachten waren prima. Afgezien van een paar krabben, hagedissen en een kolone rode stekende mieren hebben we nergens last van gehad. Back to Basic! Vannacht nog een gigantische 'thunderstorm' gehad en dat is best eng als je op zo'n klein eilandje zit... Het was pikdonker en dan ineens licht de hele oceaan op. En dan dat geluid en de bijkomende tropische regenbui.. het was net alsof het eiland ging ontploffen! De hele eiland ervaring was in één woord GEWELDIG!

Vandaag weer terug naar Costa Rica waar ons avontuur verder gaat!

• 16 Augustus 2008 - 12:09

Ilse:

hee deb en pieter! jullie dus ook weer aan de andere kant van de wereld! ik zit op dit moment nog in brasil, vlieg vanmiddag weer terug naar NL helaas.. zodra ik terug ben lees ik het hele verhaal wel! tot snel en veel plezier! XX ilse

• 16 Augustus 2008 - 13:01

Pia:

Zo jullie hebben alweer een leuke eerste week achter de rug met spannende momenten.Wel apart wat jullie alemaal meemaken hoor.Wij zijn inmiddels weer thuis,waar het minder spannend is.Geniet ervan en maak veel foto's.Liefs pap en mam;)

• 16 Augustus 2008 - 18:08

Debbie:

Wauw, dat klinkt echt heel koel! Kreta valt ook niet tegen hoor, ondanks dat het in Malia veel toeristischer is:P. Wij hebben gisteren bij mensen in Heraklion gelogereerd, was ook heel erg leuk. Verder vooral lekker bruin worden en ontspannen, moeten al bijna weer naar huis. Heel veel plezier nog enne doe voorzichtig! dikke kus Deb

• 16 Augustus 2008 - 21:54

Joke K:

He, wat leuk dat ik nog in je mailbus zit! Fantastisch wat jullie meemaken! Ik hoop dat ik van de week hier in de UK nog op een pc terecht kom om jullie verdere belevenissen te lezen! Goede reis en veel plezier! Joke K

• 17 Augustus 2008 - 08:03

Gonny:

Nou dat was al een heel verhaal, wat geweldig wat jullie al hebben gezien en meegemaakt vooral die fijne nachten met die beesten, heerlijk!!!en dan die storm, je moet alles ook eenmaal in je leven meemaken maar het lijkt mij wel een geweldige ervaring, als alles maar wel weer goed afloopt!!we hopen voor zaterdag nog een verhaal te lezen dan gaan wij naar Frankrijk .Lieve allebei, geniet volop en tot weer iets te lezen . liefs papa en mama

• 17 Augustus 2008 - 08:37

Peter:

Wat een feest, wat een feest! Dat ik dit nog allemaal mag meemaken. Pieter en Debbie samen in de rimboe. Nemen jullie nog een brulaapje voor me mee? Jullie weten het nog wel; gewoon een beetje zout op zijn staart leggen, en dan hup in de koffer. Verder hier alles prima. Goed genieten en lief zijn voor elkaar. Kusje voor beiden.

• 17 Augustus 2008 - 14:08

Ad:

lijkt mij ook wel wat zo'n reisje, alleen jouw moeder ziet het niet zitten en begint al weer te piepen over enge beesten!!!
    Hartstikke gaaf wat jullie al zo meemaken. Geniet ervan.
    liefs ad

• 17 Augustus 2008 - 16:20

Frank En Anne:

Klinkt weer als een fantastische reis!!Ons weekend Brugge is ook 'n aanrader, erg gezellig gehad. Verder alles goed in Alphen...Tot op Schiphol!

Kus van ons!!

• 17 Augustus 2008 - 18:23

Martine:

Ha Deb en Pieter,

Klinkt super! Lekker van genieten en ben benieuwd naar jullie foto's!

X Martine

• 21 Augustus 2008 - 10:22

Esther & Anne-roos:

Hey Piet & Deb,

Vanuit een regenachtig alphen zit ik heerlijk jullie verhaal te lezen en wens ik dat ik daar ook was!! Lijkt me helemaal super, over een paar jaar doen wij de reis nog wel een x over als de kids wat ouders zijn!
    Wij gaan nog een weekje werken en vertrekken dan naar Frejus voor 3 wk.
    Veel plezier nog, geniet ervan!!
    Liefs, es en een dikke zoen van anne-roos