Phnom Penh & Angkor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu Phnom Penh & Angkor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu

Phnom Penh & Angkor Wat

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

29 Augustus 2006 | Cambodja, Khett Siem Reab

Leuk om al jullie reacties te lezen! Wij zijn inmiddels alweer een paar dagen in Cambodja en hebben dan ook weer het nodige meegemaakt!

Zondagochtend om 4.15 al met de taxi richting het vliegveld van Bangkok vertrokken en rond 8.15 in Phnom Penh aangekomen waar we niet per taxi, maar per motor bike naar de stad gereden zijn!! Backpack tussen de benen van de motorrider en gaan met die banaan. Het eerste ongeluk kwam ik onderweg al tegen, maar dat verbaasde me niet echt want ze rijden als idioten hier! Links, rechts, het maakt allemaal niet uit, overal waar wegdek ligt wordt in- of uitgevoegd! Pieter en ik besloten een hotelletje aan de rivier te nemen en zijn vanaf daar naar de Grand Palace en de Silver Pagoda van Phnom Penh gelopen.

's Middags met de Tuk Tuk naar de Tuol Sleng museum geweest. Vroeger was het gebouw een middelbare school, maar tijdens de Rode Khmer periode is het omgebouwd tot gevangenis en executieterrein en zijn er duizenden mannen, vrouwen en kinderen opgesloten geweest, gemarteld en vermoord. De speeltoestellen staan nog op het schoolplein, maar foto's tonen dat deze voor andere doeleinden gebruikt werden. Ook de klaslokalen zijn opgedeeld in kleine hokjes met kettingen in de grond waar men met handen en voeten aan vastgebonden werd met tientallen personen tegelijkertijd. Zelf de bloedvlekken en spetters op het plafond, de muren en de grond zijn vrijwel overal nog zichtbaar. Ongeveer 16 kilometer buiten de stad liggen de killing fields, waar mensen met een smoesje heengebracht werden en neergeknuppeld werden. (Kogels waren te duur!) Het regende gigantisch hard en de wegen buiten de stad zijn vrijwel onbegaanbaar en houden hier en daar ook gewoon op, maar Pieter en ik wilden toch heel graag de killing fields bezoeken. Na een barre en enigzins verontrustende tocht zijn we dan uiteindelijk toch aangekomen. Het was eigenlijk gewoon te verschrikkelijk voor woorden! In het midden staat een gigantische toren met alle schedels, kaken en botten van alle vermoorde mensen. Tijdens een wandeling door de velden lopen we letterlijk over kledingstukken en botten heen en er liggen zelfs tanden op de grond die je zo kunt oprapen. Verder staat er een Magic Tree waar muziek werd geproduceerd om het geschreeuw van de mensen te onderdrukken terwijl ze vermoord werden, en er is een boom waartegen baby's doodgeslagen werden. In totaal zijn er op dit kleine stukje land 9.000 lijken teruggevonden van de 20.000 die er vermoord zijn. De resultaten van de Rode Khmer zijn hier nog overduidelijk zichtbaar....

Tijdens onze Tuk Tuk rit overigens geconfronteerd met de vele sloppenwijken, mijnslachtoffers en bedelende kinderen. Ook als je op een terrasje wat zit te eten komen er mensen zonder armen of benen om geld vragen of ze proberen je dingetjes te verkopen.

Maandagochtend zijn we vanaf de haven met een boot vertrokken naar Siem Reap. Een 5 uur durende tocht over het Tonle Sap meer waar de meerderheid van de bevolking van Cambodja woont op drijvende huisjes. (Een drijvende krottenwijk eigenlijk) Bij aankomst in Siem Reap werden we werkelijk overdonderd door mensen die ons per Tuk Tuk naar het centrum wilden vervoeren!! Pieter en ik konden amper met elkaar overleggen, want er storten zich gelijk 10 mensen bovenop ons!

Eenmaal een hotelletje gevonden hebben we fietsen gehuurd en zijn we alvast richting het Angkor complex gegaan. De tempels waren al gesloten, maar we hebben alvast een voorproefje kunnen nemen.

Vandaag zijn we om 7.00 opgehaald door een Tuk Tuk driver die ons de hele dag heeft rondgereden in het Angkor complex. Angkor Wat is natuurlijk de bekenste tempel van het geheel, maar lang niet de enige. Zo zijn er nog Angkor Thom; Bayon, Baphuon, Ta Phrom, Preah Kan en nog vele anderen die allemaal een totaal aparte structuur hebben. Ta Phrom is de tempel waar een gedeelte van de film Tomb Raider is opgenomen en is werkelijk fantastisch! Duizend jaar oude bomen zijn vergroeid in het complex dat zich midden in de jungle bevindt. De meeste tempels zijn een aanéénschakeling van trappen, geheime gangetjes, torens en prachtige gedetailleerde wandversieringen, buddha en demon beelden. Helaas kan ik er nu geen foto's opzetten, maar die spreken voor zich! Aan het eind van de middag kwam er een enorme tropische moeson (regen & onweer) naar beneden en zijn Pieter en ik in onze regen ponchos op blote voeten verder de tempels ingegaan die al gedeeltelijk onder water stonden en een echt Indiana Jones gevoel gaven!! Natuurlijk hebben we ook echte jungle aapjes gezien! Het is hier overigens zo benauwd dat, zelfs als de zon niet schijnt, het zweet om 8.00 's morgens al van je gezicht druipt!

Morgen gaan we aan een 9 uur durende busrit van Cambodja terug naar Thailand beginnen. Ik ben benieuwd of alles goed gaat bij de douane en wat we onderweg allemaal nog tegenkomen.

Groetjes van ons!

• 29 Augustus 2006 - 17:26

Pia:

Goeie genade,wat maken jullie een hoop mee zeg.Ik vraag me af of jullie nog wel kunnen slapen na al die indrukken die jullie op doen.We genieten wel van jullie verhalen,dus blijf schrijven en geniet verder.
    Liefs mams

• 29 Augustus 2006 - 18:15

Je Vader:

heel indrukwekkend allemaal. Jullie maken ongelooflijk veel mee. Heel apart zo'n reis. Zou wel wat zijn voor de televisie.
    Kijk nu al weer uit naar de volgende verhalen.
    Groeten Ad

• 30 Augustus 2006 - 07:46

Laurens:

Leuke naam Tuk Tuk haha wel triest voor die mensen zonder armen en benen, maar ze weten niet beter natuurlijk.

veel plezier nog x

• 30 Augustus 2006 - 12:10

Chris:

De allertouwste lezers zijn me alweer voor geweest!! Maar das alleen maar logisch! En zoals je mama zegt: Blijf schrijven! Het helpt me door de laatste dagen kantoor heen! (morgen is mn laatste dag!!)
    Kus

• 31 Augustus 2006 - 03:58

Sander:

Ongeloofelijk zeg!! wat een verhalen..
    Mijn volgende reis gaat ook die kant uit!! Enjoy your last week!! dikke kus

• 01 September 2006 - 15:23

Je Vriendinnetje:):

heey girly, klinkt goed allemaal zeg (op die enge verhalen over de killing fields na dan), wij zullen wel weer werken hoor!t lijkt me allemaal erg indrukwekkend en ik ben erg benieuwd naar al je verhalen! moeten snel bijkletsen want ik heb ook weer een hoop te melden! tot snel, dikke kus debje