Op Avontuur in Mexico! - Reisverslag uit San Cristóbal, Mexico van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu Op Avontuur in Mexico! - Reisverslag uit San Cristóbal, Mexico van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu

Op Avontuur in Mexico!

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

07 November 2006 | Mexico, San Cristóbal

De afgelopen dagen de nodige kilometers gemaakt! Donderdagochtend al om 07.00 verzameld (Marcel, Judith, Boaz, Carla, Mariana, Margot, Johanneke, Dian en ik) en richting 'la mesilla' gereden, de grens tussen Guatemala en Mexico. Na wat nieuwe stempels in onze paspoorten een nieuw busje geregeld aan de andere kant van de grens. Rond 15.30 waren we in San Cristobal waar we gezellig op een gigantische stapelbedkamer hebben gelegen! Even door het stadje geslenterd, ergens een cocktail gedronken en natuurlijk quesedillas en nachos gegeten. San Cristobal zelf is een klein schattig stadje, maar er is niet heel veel te beleven. Carla, Johanneke, Dian en ik hebben daarom besloten om voor de rest van het weekend excursies te boeken en wat meer van Mexico te zien.

Vrijdag hebben we een Canyon Tour gedaan! De busreis ernaar toe was al een belevenis opzich! Het landschap in Mexico was precies wat ik ervan verwacht had, sommige stukken weer heel anders dan in Guatemala. Het grootste gedeelte reden we door de bergen boven de wolken met een adembenemend uitzicht! Gewapend in reddingsvesten per airboat een 2-uur durende tocht gemaakt door één van de meest indrukwekkende Canyons van Mexico. Op een gegeven moment waren we bij een punt waar de rotsen 1000 meter hoog waren en het water 100 meter diep. Ook de nodige krokodillen, slingeraapjes en pelikanen voorbij zien komen! In de grotten aan de zijkant zijn ook altaartjes te bewonderen en uiteraard ontbreken ook de nodige vleermuizen daar niet. Verder zijn er ontzettend veel watervallen die hier en daar aan de zijkant naar beneden kletteren. Eén ervan wordt Arbol de Navidad genoemd, omdat het net een grote kerstboom is! We hadden prachtig weer, dus het was een super dagje om op het water door te brengen! Tijdens het tweede deel van de tour werden we in één of ander klein dorpje gedropt. Daar was echter niet zo veel te beleven, dus toen zijn we maar wat gaan eten aan de rivier. Terug in San Cristobal nog even gewinkeld en met de rest van de groep 's avonds weer uiteten gegaan. Dat laatste was echter niet zo'n succes, want bij het afrekenen bleken de prijzen van de gerechten per tortilla te gaan i.p.v. per gerecht! Wij waren niet echt van plan het 4 dubbele te betalen, maar toen er gedreigd werd met politie hebben we uiteindelijk toch maar wat bijgelegd. Ik vertrouw die Mexicaanse politie toch niet echt om op een eerlijk oordeel te rekenen...

De volgende ochtend alweer heel vroeg op! Weer met z'n viertjes een tour gedaan, maar een iets langere dit keer en iets verder weg! Om 6.30 verzameld en na een aantal uur rijden bij Aguas Azul aangekomen. Normaal gesproken zijn dit prachtig helder blauwe watervallen die als het ware in een soort van lagen in elkaar overlopen. De kleur viel enigzins tegen aangezien wij net aan het einde van het regenseizoen kwamen. (Bruin) Vervolgens door naar een immens grote waterval waar we ook echt achterdoor konden lopen! Beetje nat, maar zeker de moeite waard! Nog weer iets later dan uiteindelijk bij het hoogtepunt van de trip belandt, de oude Maya ruines van Palengue. Sommige tempels lagen in het open veld en waren zeer goed te beklimmen en bekijken. Anderen liggen nog steeds diep in de jungle verborgen en zijn nog niet eens uitgegraven. Terwijl we de tempels en ruines aan het bezichtigen waren, hoorden we in de verte brulapen in de jungle! Om 17.00 weer terug gegaan en na een lange reis door de bergen waren we om 22.30 weer in San Cristobal.

Zondag was het alweer tijd om terug te gaan naar Xela, dus weer om 09.00 vertrokken. Even een D-tour naar Huehuetenango genomen om in een klein restaurantje te lunchen en tegen 19.00 waren we weer terug in Xela. Al m'n spullen bij Judith en Marcel thuis bij elkaar geraapt en verhuisd! Inmiddels woon ik in Casa Jaguar, in een enorm ruime kamer met mini balkonnetje middenin Parque Central! Ik zit hier voor de rest van mijn verblijf prima op m'n plek!

• 07 November 2006 - 00:46

Debbie:

Alle mensen die nog geen geld hebben overgemaakt, maar die alsnog een bijdrage willen leveren kunnen dat nog doen tot 30 November. Ik ga op het project op het sinterklaas feest symbolisch een cheque overhandigen met daarop het ingezamelde bedrag! Ontzettend bedankt voor alle tot nu toe binnengekomen giften!

35 72 96 478
    D.D. Bakker
    o.v.v. 'Caras Alegres'

• 07 November 2006 - 03:29

Sander:

grappig weer de eerste!!
    Leuk te lezen dat je ook nog een hoop tripjes doet en niet alleen maar aant werk bent!! geniet er van en niet te bruin worden he... dikke kus

• 07 November 2006 - 08:30

Ad:

We zijn best een beetje jaloers op je. Wat heerlijk om jouw verhalen te lezen. Bij het lezen krijg je al een beeld hoe het daar is.
    Wellicht kan je alvast een tripje uitzetten voor ons over een paar jaar!!!
    Geniet ervan en we kijken uit naar de volgende verhalen.
    Liefs en kus je vader.

• 07 November 2006 - 08:35

Aleid:

Ha Debbie, Ik vind het zo leuk om jouw belevenissen te lezen. Het is net RTL travel. Ik wilde nog wat geld overmaken voor die organisatie in guatemala. Kan dat nog? Of kun je het nu niet meer van de rekening halen voor die mensen? Laat het maar even weten.
    groetjes
    Aleid

• 07 November 2006 - 08:36

Aleid:

Ha ha, Ik was weer te snel met het plaatsen van een reactie. Ik zie nl net dat je al antwoord hebt gegeven op mijn vraag nog voor die gesteld was.

groetjes
    Aleid

• 07 November 2006 - 09:25

Driek:

Wat een spannende verhalen allemaal!! Leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt! Als ik je verhaal zo lees moet het daar wel waanzinnig mooi zijn ;) Geniet in ieder geval van je mooie tijd daar en al je geweldige ervaringen!!

X Driek

• 07 November 2006 - 13:31

Pia:

Wat een belevenisen allemaal.Gelukkig dat ze je niet hebben vast gehouden in Mexico.Dat kan je zo maar gebeuren.Ik hoop dat je geniet op je nieuwe kamer,alhoewel,je zal er wel niet zo heel veel zijn.Ik ben benieuwd of je de ouders van Martijn nog gaat ontmoeten.Liefs mams

• 07 November 2006 - 16:52

Debbie:

Heey Debje, ben erg jaloers op je! wou dat ik daar zat in plaats van tussen kleine kinderen die weigeren te doen wat ik zeg... gaan op school overleggen of we jouw project als goed doel voor kerst mogen gebruiken,de directeur was wel enthousiast!
    Mail je nog! dikke kus Deb

• 07 November 2006 - 18:31

Pedro:

Tsjonge jonge zeg Debbie...ben je ook nog even mooi in Palenque geweest; het hoogtepunt van heel Mexico! Lucky bastard! Maak je wel goed foto's van al die mooie dingen; debbie paparazzi! XX

• 07 November 2006 - 20:40

Joke Kr:

Goed dat je van de gelegenheid gebruikt maakt en zoveel van de omgeving aan het verkennen bent!
    Tijdens het lezen waan ik me even in het verre westen.....
    grt. Joke

• 08 November 2006 - 17:36

Chris:

Ha debje! BRULapen doen hun naam eer aan hè?! Ik vind ze echt geweldig! Maar niet onderdoor lopen want als ze zich bedreigd voelen dan bekogelen ze je met iets wat je liever niet wilt... POEP en PIES!
    Ik hou mn mail in de gaten!! voor de route!
    Liefs

• 09 November 2006 - 15:49

Laurens:

Hej lieve zus, sorry dat ik zo laat reageer:$
    wat een leuke verhalen allemaal, je maakt gelukkig lekker veel mee, en mooie dingen.

het zijn echt hele mooie foto´s, wat ook leuk is zijn die kleine kinderen op je arm, echt schattig:D

veel plezier nog en tot het volgende verhaal

liefs je kleine broertje

• 09 November 2006 - 16:07

Esther:

heb net ook even de verhalen van je broer gelezen! Reizen zit wel bij jullie in het bloed! Veel plezier op je nieuwe kamer, hoop dat je je er snel thuis voelt.
    hier gebeurt niets,dus je mist niets. O ja 3 dec vieren we Sint. Maar 1 troost, ook zonder mij.moet werken!veel plezier,xx es

• 09 November 2006 - 16:32

Pia:

Wat een prachtige foto's en wat gebruiken ze veel kleuren.Maak je ook foto's van je kamer??
    Liefs mams

• 09 November 2006 - 17:11

Peter:

Tjonge, tjonge, tjonge. Wat een mooie foto's en wat een prachtige dieren. Heb je die vlinders zelf bij de krokodil op zijn hoofd gezet? Ik wist wel dat je flink bent, maar zoooo flink! Ook die exotische plaatsnamen vind ik prachtig. Wij moeten het doen met Aarlanderveen en Stompwijk.Klinkt toch anders. Veel pezier en ik verwacht volgende keer nog spectaculairdere foto's. Bijv. een olifant die op zijn klarinet het Wilhelmus speelt.
    Groetjes van de Heilige Vader

• 09 November 2006 - 20:03

Ilse:

hee meis! wat een gaaf verhaal weer! super :D

ik heb net nog even geld naar je overgemaakt.. ben beetje laat maar er kwam iedere x wat tussen! maar het komt er dus aan!

succes maar weer! kuss

• 10 November 2006 - 10:29

Lindsey:

He debs! wat een geweldige fotos zeg! vooral de kleine kids op je arm, staat je goed ;-) haha.. en de omgeving echt super gaaf zeg!! ben jaloers hoor als ik hier zo achter mn computer zit.. hoe gaat het met je spaans eigenlijk..

xus

• 12 November 2006 - 17:24

Jacques En Erie:

Hallo Debbie, van harte gefeliciteerd met jouw kleine broertje! Nou klein? Jij gaat daar lekker he? Oma vond het enig dat je belde en wij blijven je volgen natuurlijk. Het ga je goed! groetjes.

• 12 November 2006 - 18:00

Nils:

't ziet er allemaal wel weer spectaculair uit wat je daar beleefd. Nog een paar fijne weken Debje.
    grz Nils

• 13 November 2006 - 13:57

Anne:

Hola,Que tal?Wat gaaf dat je in Mexico bent geweest!!Hier gaat alles goed hoor,zaterdag was Pieter nog bij Frank en mij,was erg gezellig,hebben het natuurlijk ook nog over jou gehad,echt leuk!!Ik hou het kort,ben nl aan t werk....Beso,Anne