Volcan Pacaya & Cumpleanos - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu Volcan Pacaya & Cumpleanos - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu

Volcan Pacaya & Cumpleanos

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

02 November 2006 | Guatemala, Guatemala-stad

Ongelooflijk wat een berichtjes allemaal! Hartstikke leuk zeg dat iedereen aan mijn verjaardag heeft gedacht en ook nog steeds met zoveel enthousiasme mijn berichtjes leest!

Gelukkig hebben mijn knieen het tochtje naar de Pacaya overleeft en zoals ze hier zouden zeggen: Vale la pena! (Het was het waard!) Zaterdagochtend redelijk op tijd met de bus naar Antigua gegaan, een ontzettend mooi koloniaal stadje welke tevens op de UNESCO heritage lijst staat. Huisjes en kerkjes in alle kleuren en ook de nodige art mercados ontbreken niet! 's Middags een beetje gewinkeld, heerlijke licuados gedronken en 's avonds uiteten geweest en daarna nog even de bar in tijdens 'hora de feliz', oftewel Happy Hour! (daar kwamen wij ook pas later achter! :P) Zondagochtend stond helaas de wekker alweer om 5.15, maar in de ochtenduren is het uitzicht dan ook wel het beste. De Pacaya wordt omringt door nog enkele andere active vulkanen en onderweg ernaar toe hebben we dus al de nodige rookwolkjes uit kraters zien opstijgen. Aangezien wij met een groep wat oudere Amerikaanse doktoren waren lag het tempo gelukkig niet zo hoog. Enkele personen zijn te paard de vulkaan opgegaan, maar ondanks mijn knieen deed ik het toch liever lopend! Je wilt tenslotte toch kunnen zeggen dat je de vulkaan 'beklommen' hebt he! ;) Na een flink stuk door dichtbegroeide vegetatie kwamen we ineens aan bij een versteende lava rivier. Vanaf hier hadden we dan ook prachtig uitzicht op de top van de vulkaan. We zijn een klein stukje over de versteende lava heen geklommen, maar dat is echt enorm scherp en broos en je moet echt uitkijken dat je je niet openhaalt! Een aantal maanden geleden was het nog mogelijk om helemaal bij de krater te komen, maar de lava is inmiddels zo ver naar beneden gestroomd dat we niet heel erg ver konden komen. Een aantal mensen die dat wel probeerden kregen last van smeltende schoenen. In de 1,5 uur dat wij boven waren is de lava ongeveer 2 meter verder naar beneden gestroomd. Echt super gaaf om vanaf zo dichtbij te zien, maar ook echt enorm heet!!! Het was zeker een fantastische ervaring!!! Nog een avondje in Antigua doorgebracht en maandagochtend weer terug naar Xela. Mijn spaanse lessen naar 's middags verplaatst, dus een lekker druk dagje al met al!

Gisterochtend was er feest op de school van ons project, afsluiting van het schooljaar inclusief ceremonie met gehuurde caps & gowns! Wij hebben met alle vrijwilligers de macarena en de vogeltjesdans gedaan, en we waren enorm populair bij de kinderen! Tijdens de lunch uiteraard nog even met NL gebeld en mijn gastgezin had daarna heel lief een taartje klaar staan met kaarsjes erin, guatemalteekse cadeautjes en er werd feliz compleanos voor me gezongen. 's Avonds met Marcel, Judith, Boaz, Carla, Naomi en Mariana uiteten geweest bij een Panorama Restaurant hier in de bergen met uitzicht over heel Xela, echt heel gaaf! Aangezien de eigenaar Zwitsers is hebben we heerlijk gekaasfondued! Daarna de kroeg ingedoken met ook mijn leraren en vrienden van hun erbij waar zich een beetje Korea taferelen herhaalden. (Nogmaals taart met kaarsjes, liedjes, cadeautjes en natuurlijk ontbraken ook enkele spelletjes niet!) Na een aantal kroegen/dancings lag ik om 03.00 in bed en stond ik er om 7.00 alweer naast om naar spaans te gaan! Gelukkig was vandaag Dia de Los Muertos en mocht ik dus mee naar de begraafplaats waar allemaal ceremonies gehouden werden. Lekker in het zonnetje een beetje wakker kunnen worden! Vanmiddag afscheid genomen van mijn gastgezin, want mijn periode daar zit er alweer op!

Vanavond slaap ik een nachtje bij Judith, Marcel, Boaz en Carla thuis en morgen gaan we voor een aantal dagen naar Mexico!! De stichting is dicht de rest van de week en een aantal vrijwilligers moeten hun visum verlengen. Zondagavond zijn we waarschijnlijk weer terug en dan verhuis ik naar Casa Jaguar in Parque Central.

Tot volgende week!!

• 02 November 2006 - 00:45

Debbie:

Ik heb er ondertussen bij verschillende berichten nieuwe fotos opgezet, dus kijk ook even bij o.a. Laguna Chikabal!
    Hasta Luego!

• 02 November 2006 - 03:31

Rodrigo:

Totally beautiful. It´s a shame I´m just not fluent in Dutch, not at all! But here´s some homework, practice your español with some texts I have at rodrigohm.blogspot.com

I guess you´re going somewhere in either Oaxaca, Chiapas or the Yucatan Peninsula. Have fun!

• 02 November 2006 - 08:51

Ad:

prachtige foto's, prachtig landschap. Je doet weer ontzettend veel indrukken op. Geniet ervan.
    Liefs, je vader

Overigens hebben wij jouw verjaardag ook heel gezellig gevierd met Pieter, Peter en Gonny. En ook heeeeerlijk gegeten

• 02 November 2006 - 10:29

Chris:

Ha lieve deb! JALOERS!!! Zeker omdat de ouders van Martijn eind november ook jou kant op gaan! T liefst zou ik je even op komen zoeken!
    X

• 02 November 2006 - 12:57

Esther:

mooie foto's,echt super! Veel plezier straks in mexico! zo kom je nog eens ergens! Liefs es

• 02 November 2006 - 14:00

Pia:

Wat een ontzettend leuke foto,s en wat jij op je arm hebt,was vroeger mijn wens,weet je nog?Het staat je trouwens wel erg leuk.Veel plezier in Mexico.Kus mams

• 02 November 2006 - 17:26

Ilse:

je hebt dus een leuke verjaardag gehad, en wat een berichtjes op je site! lieve kindjes zeg, je zou er zo een meenemen :p

heel veel plezier in mexico en doe voorzichtig! kuss

• 02 November 2006 - 19:00

Pedro:

Heeee leuk leuk leuk, eindelijke eigen foto's! Ziet er wel supervet uit die lava, je ziet op één foto zelfs de magma onder de lava. Die kindjes zien er inderdaad erg lief uit. Maar laat ze alsjeblieft daar......Pia wil je niet van die stille hints geven als "die kinderen staan je leuk", dadelijk gaat Debbie er nog serieus over nadenken en zit ik met de gare rapen..Haha! Je moeder had trouwens wel erg lekker gekookt (en het was ook erg gezellig).

• 02 November 2006 - 19:00

Pedro:

• 02 November 2006 - 19:39

Richbitches';):

heeeeeey girly,
    emmy vraagt zich af of je steeds achter de bergen verstopt staat bij de foto's, je staat er nl zelf nie op:P!geef esmeralda een dikke knuffel van haar!suus en ik missen je nog steeds maar zijn nie richbitch genoeg om naar je toe te komen:(.we willen van je weten of je met O&N nog met ons in een Duinrellhuisje wil?!?! Dus mail me ff! dikke kus je divavriendinnetjes

• 03 November 2006 - 12:41

Pia:

Hé Pieter was je zo van slag dat je het berichtje 2 keer hebt geplaatst?Maak je geen zorgen,ik bedoel er niets mee.Ik ben altijd vertederd van kinderfoto's.

• 04 November 2006 - 18:44

Lisette:

Hey Debbie,
    Beetje laat maar alsnog gefeliciteerd met je verjaardag! Onze computer was weer eens stuk.
    Vind het enorm leuk je verhalen te lezen en de foto's te zien. Echt super gaaf en mooi allemaal. Veel plezier in Mexico.

Liefs Lisette