Tortuguero, Arenal & Monteverde - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu Tortuguero, Arenal & Monteverde - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu

Tortuguero, Arenal & Monteverde

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

21 Augustus 2008 | Costa Rica, Monteverde

Na ons vetrek uit Panama hebben we één nacht doorgebracht in een koloniaal hotelletje in San José. De volgende ochtend vroeg per bus vertrokken naar Cariari en La Pavona om de boot naar Tortuguero te pakken. Met een klein bootje zo´n 2 uur door allerlei slingerende bruine riviertjes, dwars door de jungle om uiteindelijk in het plaatsje Tortuguero village aan te komen. Tortuguero is één van de mooiste nationale parken van Costa Rica en ligt aan de kust. Het staat bekend om de vele zeeschildpadden die op het strand hun eieren komen leggen. Het is alleen per boot te bereiken, er lopen geen wegen naar toe.

Zondagochtend per kano, onder begeleiding van een gids, de jungle riviertjes verkend. We zijn o.a. kaaimannen, kleine schildpadjes, tropische vogels, een soort otter en een groep apen tegen gekomen. ´s Middags nog een stukje gehiked in het nationale park waar de apen ontzettend dichtbij waren. ´s Avonds van 10.00 tot 0.00 uur een nachttour geboekt om de zeeschildpadden op het strand te gaan bekijken. Om de schildpadden zo min mogelijk te storen worden deze tours ontzettend streng gereguleert. Voor 17.00 uur ´s middags moet je je ingeschreven hebben, waarna de gidsen hun groepjes en een bepaald gedeelte op het strand toegewezen krijgen d.m.v. loting. Er lopen vanaf 18.00 tot 03.00 uur rangers op het strand ter bescherming van de schildpadden. Op die tijden mag je het strand dan ook niet op, m.u.v. de tour. De rangers zoeken een broedende zeeschildpad en geven de plaats door aan de gidsen. Die mogen vervolgens onder toezicht met hun groepje even komen kijken. Wij hebben één schildpad richting zee zien kruipen en één schildpad daadwerkelijk eieren zien leggen. Behalve het infrarood lampje van de gids mochten er verder geen camera´s, zaklampen e.d. aan te pas komen.

De volgende ochtend hebben Pieter en ik (op advies van onze gids) de wekker om 4.30 uur gezet om zelf het strand nog even op te gaan en uitkomende eieren/kleine schildpadjes te zoeken. Kleine schildpadjes hebben we helaas niet gevonden, maar in het schemerdonker zijn wij nog wel een zeeschildpad tegen gekomen die net bezig was zijn eieren te begraven en terug de oceaan in te gaan. Even verderop kwamen we nog een gigantische schildpad tegen. Aangezien het toen al licht was hebben we hier hele mooie foto´s van kunnen maken. Echt geweldig om dit bij daglicht te kunnen zien en zonder al die andere toeristen!! Om 7.00 uur de boot terug genomen richting het ´vaste land´ en per bus naar Guapiles gereisd waar we onze huurauto hebben opgehaald. Door een zeer gevarieerd landschap el Arenal gereden, een nog altijd actieve vulkaan. We hebben daar overnacht in El Castillo, een bergdorpje met prachtig uitzicht op de vulkaan. ´s Avonds zie je af en toe stroompjes lava naar beneden lopen.

Dinsdag zijn we gaan hiken in de buurt van de vulkaan. ´s Middags hebben we een korte hike naar een waterval gedaan waar we heerlijk hebben gezwommen.

Gisterochtend nog gehiked in een park met 6 ´hanging bridges´. ´s Middags doorgereden richting Santa Elana/Monteverde. De geasfalteerde weg hield al snel op, waardoor we zo´n 25 kilometer over een gigantische ´dirt road´ hebben moeten afleggen. Santa Elana is een bergdorpje wathet grootste gedeelte van de tijd volledig in de wolken gelegen ligt. De jungle is hier dan ook heel apart. Mistig, kouder, maar toch vochtig.

Vanmorgen hebben we een Canopy Tour gedaan en dat heeft weer voor de nodige adrenaline gezorgd!!! Met een gondel omhoog de bergen in, om vervolgens aan een kabel gehaakt te worden en van meters hoog over de boomtoppen weer keihard naar beneden te suizen. Er waren 6 kabels, waarvan de langste 770 meter en de hoogte ongeveer 150 meter was. Bij de eerste afdaling stond ik enigzins op mijn benen te trillen, omdat het voelt alsof de wind je aan het spinnen maakt. Bij de volgende kabels hadden we de smaak aardig te pakken. Twee kabels hebben Pieter en ik samen moeten doen, omdat je anders niet genoeg vaart maakt en misschien in het midden vast komt te zitten. Vanmiddag nog weer de jungle in geweest en een luiaard en een armadillo gespot.

Morgen reizen we weer verder...

• 22 Augustus 2008 - 08:00

Ad:

Wat maken jullie leuke dingen mee en wat leuk om jullie verhalen te lezen. En wat een prachtige fotos.
    We zijn benieuwd naar het volgende verslag. Geniet er van.

Liefs Ad

• 22 Augustus 2008 - 09:48

Laurens:

Hej deb en piet, wat een belevenissen maken jullie mee in zo´n korte tijd! je zou het bijna geen vakantie kunnen noemen maar een expeditie! Heel veel plezier nog.

• 22 Augustus 2008 - 12:04

Pia:

Wouw!!!!wat een belevenis en die schildpadden,wat prachtig.Zou het paradijs er ook zo uitzien??Wie weet,maar jullie mogen nu al genieten van al dat moois.Nog heel veel plezier en bedankt dat we een beetje mee mogen genieten.Liefs mam.:)

• 22 Augustus 2008 - 12:05

&):

#)

• 22 Augustus 2008 - 13:01

Gonny:

Wat leuk dat we nog even mogen meegenieten van jullie reisverhalen, voordat wij morgen naar Franktijk vertrekken. Dat zal niet zo spectaculair zijn als wat jullie al allemaal hebben gezien en meegemaakt. net wat Laurens zegt, het is haast geen vakantie maar eem expeditie!!!Maar wij hebben er ook erg veel zin in, Lieve allebei geniet nog volop van al het moois wat jullie nog te zien krijgen, ik vind het al geweldig.De rest van het verhaal lezen wij dan als wij thuis zijn. Liefs van mama.

• 22 Augustus 2008 - 13:20

Peter:

wat een prachtige beesten. Nee die heb je niet in Frankrijk. Misschien dat wij daar nog de Zuidfranse Rufmuis zien, maar die ruik je meestal alleen maar. Goed genieten en lief zijn voor elkaar. Kusje voor allebei.

• 22 Augustus 2008 - 19:59

Tanja De Raadt:

Hoi Debbie,
    Leuk om weer een verhaaltje van je (jullie) te lezen vanuit verweggistan. Genietse daar!
    Groetjes, Tanja

• 26 Augustus 2008 - 19:37

Vero:

Gewoon super!!
    Geniet er nog even van!!