Het regenwoud en de onderwaterwereld van Corcovado - Reisverslag uit Manuel Antonio, Costa Rica van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu Het regenwoud en de onderwaterwereld van Corcovado - Reisverslag uit Manuel Antonio, Costa Rica van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu

Het regenwoud en de onderwaterwereld van Corcovado

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

27 Augustus 2008 | Costa Rica, Manuel Antonio

Vanaf Monteverde zijn we verder afgezakt langs de kustlijn richting Nationaal Park Corcovado, één van de meest ondoordringbare parken van Costa Rica. Aangezien het te ver was om in één keer naartoe te rijden zijn we onderweg in Matapalo, een klein surfersdorpje, gestopt om te overnachten. Onderweg ook nog even Punta Ulvita/Nationaal Park Marina Ballena (oftewel een beschermd stuk van de kust, omdat er veel walvissen voorkomen) aangedaan. Daarnaast hebben we alvast een kijkje genomen bij diverse resorts in Manuel Antonio om daar onze laatste dagen door te brengen. Onze tocht over de Interamericana, oftewel de Pan American Highway is overigens niet geheel vlekkeloos verlopen. Op deze hoofd snelweg, die door heel Midden Amerika loopt, mag je maar liefst 60 tot 80 km per uur rijden! We zijn hier 3x aan de kant gezet door de politie en hebben 1x een boete moeten betalen. (zo in de zak van de Policia verdwenen...)

Zoals ik al aangaf is Nationaal Park Corcovado redelijk lastig te bereiken. Aangekomen in Sierpe dan ook onze auto in de bewaakte stalling laten zetten en per boot verder gereisd. Eenmaal aangekomen in Bahia Drake (het plaatsje dat bij het Nationaal Park in de buurt ligt) hebben we naar accommodatie gezocht. Alles ligt ontzettend afgelegen, je zit er of aan het strand of min of meer in de jungle met uitzicht op het strand. Wij hebben voor die laatste optie gekozen. Naast een restaurantje waar we 3x per dag eten kregen stonden er op de heuvel diverse houten vlonders met daarop grote groene tenten. In onze tent stonden twee bedden en er vlak achter stond een houten hokje met een douche (koud water uiteraard) en een toilet. De volgende ochtend vroeg werden we dan ook al gewekt door de apen en de vogels en hebben we onze eerste toekan gespot! Een echte jungle ervaring dus! Met Carlos, de man van ons 'tentenkamp', zijn we 's morgens per speedboot richting Isla del Cano gegaan, een prachtig eiland een stuk uit de kust. Onderweg hebben we een zeer bijzondere ervaring mogen meemaken; het zien van een heuse walvis!! Helaas was de fotocamera niet zo snel als de walvis en hebben wij alleen een stukje van haar rug op de foto. We hebben haar gigantische staart echter boven het water uit zien komen! Vlak daarna kwam er ook een groepje dolfijnen voor onze boot uitgezwommen. Deze hebben we beter vast kunnen leggen. Bij Isla del Cano prachtig gesnorkeld. Ontzettend veel mooie vissen en een rog gezien. Een andere jongen was wezen duiken en heeft een zeeschildpad en een groepje haaien voorbij zien komen. Dieren genoeg dus in de omgeving van dit prachtige nationale park! Na een heerlijke lunch op het eiland en nog wat snorkelen verder op zee zijn Pieter en ik 's middags afgezet langs de kust en terug gaan wandelen/hiken. Langs het strand prachtige toekans, kleurrijke papegaaien en aapjes tegen gekomen.

De volgende ochtend stond er een hike naar het Sirena ranger station op het programma. Dit station ligt midden in de jungle van het nationale park en is alleen wandelend door intens oerwoud (circa 20 km.) of per boot te bereiken. Wij zijn dus per boot die kant op gegaan om daar te gaan hiken. Er zitten o.a. veel tapirs, jaguars, puma's, en apen. Het weer zat echter niet mee. 's Morgens werden we al wakker met regen en dat is de hele dag niet meer opgehouden. En dan heb ik het ook echt over tropische regenbuien. Gedurende de 1 uur durende bootrit waren de golven op de oceaan zo hoog dat we compleet zeeziek waren. Verder waren we zo ontzettend doorweekt van top tot teen dat het oversteken van diverse riviertjes in de jungle niet meer uitmaakte omdat het toch al voelde alsof we met kleren en schoenen het zwembad ingesprongen waren. Met recht een regenwoud ervaring, maar hierdoor helaas weinig dieren gezien en geen foto's kunnen maken. We hebben ook nog aan de rand van één rivier gestaan die je alleen maar over kunt steken als het eb is. Deze staat namelijk in verbinding met de zee en hier zitten zowel haaien als krokodillen in als het water hoog staat.

Dinsdagochtend vroeg vertrokken om onze auto weer op te halen in Sierpe. Wederom regen, dus wederom doorweekt bij aankomst. Met de auto terug gereisd langs de kust naar Quepos/Manuel Antonio voor onze laatste paar daagjes ontspanning. De auto is dan inmiddels ook weer opgehaald, want we reizen per bus terug naar San José. We zitten hier nu in een prachtig, maar zeer kleinschalig adult only resort in de 'jungle' aan de kust. Geen gezinnen met kinderen dus, maar 12 zeer ruim opgezette studios en villas met een bezetting van maximaal 24 personen. Daarnaast hebben we het geluk gehad dat we zijn geupgrade naar een deluxe studio. We hebben een keuken/woonkamer/kingsize bed/mooie badkamer en een terras met grote rieten stoelen en hangmat met uitzicht op jungle en zee. 's Morgens worden we wakker van de brulapen en kunnen we onze ontbijtkeuze doorbellen wat 20 min. later op ons terras wordt geserveerd. Naast onze studio alweer 2 luiaards gespot! Vanmorgen heerlijk naar het privéstrandje gewandeld en vanmiddag met een cocktailtje bij het zwembad gelegen. Morgen nog één zo'n dagje baden in luxe en dan vrijdag weer naar huis. Een drukke, maar geweldige reis gehad en ontzettend veel nieuwe indrukken en ervaringen opgedaan!!

• 28 Augustus 2008 - 05:53

Ad:

Zeker een mooie reis gehad zo te lezen. Zou een mooie reis zijn om op te nemen in een brochure van Djoser. En avontuurlijk en toch nog een paar heerlijke relax dagen.

Goede reis straks weer terug en zie jullie graag weer in Nederland

Was heel leuk om jullie verhalen te lezen.

Liefs Ad

• 28 Augustus 2008 - 06:52

Sander:

Wat super allemaal zeg!! Jullie hebben echt weer een super reis gemaakt zo te horen!
    Geniet nog eff van jullie laatste dagje en ik zie jullie van het weekend misschien nog wel.
    GRT Sander

• 28 Augustus 2008 - 07:43

Pia:

Wat een fantastische ervaring zeg.Weer eens wat anders dan door een saaie wekker gewekt te worden.Ik denk dat jullie niet meer in Nederland kunnen wennen als ik het allemaal zo lees.Hier is het alleen maar grijs weer en wij hebben alleen maar een hondje,geen aapjes en schildpadden.:(
    Ja en thuis moet je toch echt weer zelf je ontbijtje maken,helaas.Nou geniet nog even en een hele goede terugreis en we bellen.Liefs mams ;)

• 28 Augustus 2008 - 12:46

Laurens:

Dit is een ervaring om nooit te vergeten! Je kan vrijdag wel via Miami vliegen joh;) je zit hier wel lekker dichtbij.

Veel plezier nog, groetjes laurens

• 28 Augustus 2008 - 15:01

Christianne:

Hey schatten!
    wat geweldig, ook al verliefd geworden op het land?! Ben benieuwd naar de rest van de verhalen!
    Tot snel