Kakadu & The Great Barrier Reef - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu Kakadu & The Great Barrier Reef - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu

Kakadu & The Great Barrier Reef

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

21 September 2012 | Australië, Airlie Beach

Het heeft even geduurd, maar rondreizen is dan ook erg hektisch! We doen heel veel en zitten nauwelijks stil. ;) Hier weer een update vanaf de andere kant van de aardbol!

Op 11 september (ja ja de dag dat Pieter en ik ons 8-jarig jubileum vierden) hebben we romantisch onze 2e camper opgehaald in Darwin en zijn we richting Kakadu Nationaal Park vertrokken. Tijdens een wandeling door de Mamukala wetlands hebben we onze eerste levende kangaroes gespot!! Veel dode al gezien langs de kant van de weg in the outback (zelf gelukkig geen doodgereden), maar levend zijn ze toch echt veel schattiger! Diep ik het nationale park op een echte busch camp overnacht, oftewel je camper midden in de jungle en geen electriciteit. Goedkoop en lekker romantisch dachten wij. Kampvuurtje erbij.. Voordelen: waaaaanzinnige sterrenhemel, absolute privacy & een echt vrij tropengevoel. Nadelen: donker, onmogelijk om het toilet te vinden over het verborgen junglepad en ongedierte, veeeel muggenbulten.

De volgende ochtend na een nacht vol gezoem en vele rode plekken op de camperwandjes zijn we doorgereden naar Ubirr waar veel Aboriginal tekeningen op de rotsen te zien zijn en je naar een prachtig uitzichtpunt kunt klimmen. Hiervandaan zie je ook Arnhemland (van de Aboriginals en niet toegankelijk voor toeristen zonder permit) in de verte liggen. Wederom wallabies gespot met jong in de buidel! 's Middags nog een aantal mooie, maar warme wandelingen gemaakt (Nourlangie) en naar Yellow Water gereden waar we overnacht hebben.

Donderdagochtend zijn we naar Gunlom gereden. Beneden bij de voet van de waterval is een plunge pool. Er wordt echter afgeraden om te zwemmen in Kakadu (de hele regio eigenlijk) vanwege de vele krokodillen die levensgevaarlijk zijn. Er zijn freshies (redelijk ongevaarlijk) en salties (die je levend opeten als ze de kans krijgen) en eigenlijk is alleen het openbare zwembad risicovrij. Pieter en ik hebben daarom de plunge pool achter ons gelaten, ondanks de enorme hitte, en zijn naar boven gehiked. Bovenop de berg stonden we letterlijk aan het begin van de waterval waar zich natuurlijke baden hadden gevormd in diverse plateaus. Daar hebben we heeeerlijk gezwommen en hadden we het rijk bijna voor ons alleen. Afgezien van een enorme hagedis hebben we daar verder niks raars aangetroffen. Via een oude goudmijn in Pine Creek zijn we die dag naar Katherine Gorge National Park afgezakt. Daar hebben we nog een wandeling omhoog gemaakt naar een uitzicht platform over de hele canyon. Vervolgens op een camping gestaan waar de kangaroes letterlijk het eten van je bord kwamen halen.

De volgende ochtend een kano gehuurd en de canyon in gevaren. Aan het einde van de kloof konden we uitstappen op een strandje en heerlijk zwemmen. Daarna het hele stuk weer terug gepeddeld. Bepaalde strandjes waren ook hier niet toegankelijk vanwege het broedseizoen van de Crocs. Nadat we de kanoe weer ingeleverd hadden zijn we naar Litchfield National Park gereden. Wederom op een busch camping gestaan bij de Wangi Falls in de buurt.

Zaterdagochtend konden we dan ook meteen de waterval induiken. Pieter ontdekte bovendien een natuurlijke jacuzzi als je de waterval iets in klom. Heel Litchfield Nationaal Park is eigenlijk een grote waterroute. De volgende stop was dan ook de Tomar Falls met uitzicht van bovenaf op de waterval na een mooie wandeling. Vervolgens kwamen we langs de Flores Falls waar we weer lekker konden afkoelen en een aantal jongens aan het klifduiken waren. Ook nog even gezwommen in alle plateaus van Burkey Rock Holes en de enorme termiet heuvels bekeken bij Termite Mounds. Na dit waterpret dagje terug getourd naar Darwin en onze camper weer ingeleverd. Even 1 nachtje bijkomen in een hotel voor de afwisseling en gewoon even lekker pizza besteld!

Al vroeg op om rond 6.00 uur naar het vliegveld af te reizen. We verlaten Darwin en vliegen naar Cairns waarna we na een busrit rond lunchtijd bij ons appartement in Cliffton Palms aankomen. Heerlijk bij het zwembad gelegen en een drankje gedaan op het strand dat vlak voor het appartement lag. 's Avonds over het strand naar Palm Cove gewandeld en daar een hapje gegeten.

Uitslapen is er niet bij. Maandag stond namelijk een excursie naar The Great Barrier Reef op het programma. Rond 7.00 uur zitten we alweer in de bus naar Cairns, waar om 8.00 uur onze boot vertrekt naar de outer reef. Tijdens de 1,5 uur durende tocht worden we gebrieft m.b.t. onze duik. Zodra we arriveren heisen we ons in wetsuits en gaan we het water in tot 12 meter diepte!!! Waanzinnig!! Het ademen is weer even wennen in het begin. Ook alle opdrachten die we onder water moeten doen voordat we naar de zeebodem mogen afdalen vergen wat oefening, maar het is zeker de moeite waard. Nemo zwemt letterlijk over onze handen heen en het koraal is kleurrijk en levendig! Er zitten grote Groupers, roggen en nog veel meer moois. Na een half uur in de diepte gaan we rustig terug omhoog en snorkelen we nog wat. We lunchen aan boord en vertrekken vervolgens naar de 2e duiklocatie. We gaan nogmaals de diepte in (ditmaal al stukken relaxter) en snorkelen ook hier weer. Er was zelfs een onderwater fotograaf mee aan boord die waanzinnig mooie foto's heeft gemaakt. Deze volgen dus nog! Rond 17.00 uur komen we weer aan in de haven. Cairns centrum nog even ingeweest waar aan de haven een mooie lagoon (natuurlijk zwembad) ligt en lekker de Taste of Australia gegeten, oftewel: Kangaroe, Krokodil & Baramundi.

De volgende ochtend in Cairns onze nieuwe camper opgehaald, boodschappen gedaan en een echte Didgeridoo gescoord! (Ook even een kort lesje gevolgd uiteraard) 's Middags begon aan onze route langs de kust, waarbij Mission Beach onze eerste stop was. Regio van de Cassowaries (die je liever niet tegen komt). In Mission Beach vonden we een camping aan het strand waar we twee nachten zijn gebleven, waarvan we er één direct aan zee stonden! Op het strand de zonsondergang gekeken.

Woensdagochtend de Rainforest Palm Trail en een deel van de Dream Trail gelopen en (helaas/gelukkig?) geen Cassowaries tegengekomen. ' s Middags heerlijk de hele middag voor onze camper op het strand gelegen en gerelaxed tot zonsondergang! Daarna ge-BBQ-t en een Kookabura gespot op een boomstam voor onze camper. Helaas is op dat moment onze camera overleden en heb ik enkel een foto op m'n telefoon kunnen maken...

Donderdag moesten we magisch Mission Beach helaas alweer achter ons laten nadat we nog even heerlijk aan het strand ontbeten hadden. Naar Townsville gereden waar we in de mall, noodgedwongen, een nieuwe/tijdelijke camera hebben moeten aanschaffen. Vanaf Townsville met de boot naar Magnetic Island gevaren waar we hebben gesnorkeld bij Arthur Bay en vervolgens de Fords Walk hebben gelopen en een Koala in het wild hebben gezien, zo schattig - knagend op een heerlijke tak! In het donker terug met de ferry en een plekje gezocht om te overnachten.

Vandaag zijn we afgezakt naar Airlie Beach. Nadat we daar vanmiddag rond 15.00 uur aankwamen hebben we gepicknicked aan de baai en gezwommen en in de zon gelegen bij de lagoon (ook een soort zwembad aan zee waar in ieder geval geen kwallen in zitten). Het is hier nu bijna 18.00 uur en we duiken er maar bijtijds in vanavond. Morgen gaan we namelijk al vroeg met een catamaran naar de Whitsundays!!!!

To be Continued......

Dikke Kus vanuit Aussie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! X

• 21 September 2012 - 10:25

Sander:

Deb@piet,

Wat een heerlijke verhalen!!!! Ik ga nu steeds meer herkennnen..(vanaf cairns dezelfde route als ik)
    Ben benieuwd naar jullie fotos!! Heb ik iets te veel gezegd over Aussie??;) En de Whitsundays gaan jullie zo gaaf vinden!!! Ik denk dat die paar dagen op een zeilboot naar de Whitsundays jullie reis helemaal compleet maakt en wellicht toch de mooiste die jullie tot nu toe gedaan hebben... :)
    Heel veel plezier nog!!
    Dikke kus. (voor pieter gewoon een box) haha

• 21 September 2012 - 10:58

Groeten en een dikke kus vanaf een
    heerlijk zonnig balkon in Campello Spanje

• 21 September 2012 - 11:11

Martine:

Ha Deb, leuk om te lezen weer! Palm Cove is gezellig om 's avonds wat te eten :-) Ben benieuwd naar jullie foto's van mission Beach! Zouden wij zonder Yasi ook zijn geweest. Gaaf he? Duiken bij GBR? Geniet van het laatste deel van jullie reis! X

• 21 September 2012 - 11:41

Peter:

Tjonge, tjonge. Het moet niet gekker worden. Wat een ervaringen!! Leuk om al die gevaarlijke beesten te zien of op te eten. Als je zelf maar niet opgevreten wordt! Pas op! croco's zijn dol op witte billen. Dus wel altijd het zwempak aanhouden. Ook op die idyllische plekjes met veel privacy. De wereld wordt steeds kleiner. Wij gaan dit weekend helemaal naar Asselt en Steyl aan de Maas. Zijn ook croco's (in het missiemuseum). Kusje van papa Peter

• 21 September 2012 - 14:02

Deb:

Gewoon wow! Komen jullie ook nog terug?! x

• 21 September 2012 - 23:01

Kim:

jeeeeeetje zeg!! wat geweldig die verhalen!! zo leuk die herkenning!! jullie gaan cker weten de whitsundays geweldig vinden!!! ik ben echt zo jaloers op jullie!! :)
    Geniet er nog lekker van!!!
    Hele dikke kus voor jullie!!

• 22 September 2012 - 15:04

Esther:

Wat gaaf!!! We zijn jaloers!!! :)
    Leuk om weer te lezen hoe het gaat bioj jullie!! Geniet er maar goed van!!

XX es

• 23 September 2012 - 17:46

Saskia:

Whitsundays zijn echt adembenemend!! Zo leuk om ook jullie enthousiasme terug te lezen! Geniet van het laatste weekje!!! x sas

• 24 September 2012 - 12:22

Nina:

Wauw Deb en Piet!
    Wat een gaaf verslag weer, ik ben jaloers!!
    Ben benieuwd naar al jullie verhalen als jullie terug zijn!
    Doe voorzichtig en geniet! xxx

• 24 September 2012 - 15:06

Gonny :

Blij om weer wat te horen na zo'n lange tijd!Och jongens toch ,wat geweldig allemaal,kunnen jullie nog wel bijhouden wat voor moois en indrukwekkends jullie allemaal gezien hebben.We horen en zien het allemaal graag bij thuiskomst, nog even niet aan denken en genieten van jullie laatste weekje.Kusje voor beiden en tot het komend weekend xxx mama/Gonny

• 24 September 2012 - 16:54

Joke Kr:

Wat een fantastische vakantie Debbie en Pieter! Dank, dat wij dmv je verhalen jullie vakantie mee mogen beleven! Nog een fijne tijd voor de rest vd vakantie!
    Groeten v Joke Kr

• 24 September 2012 - 19:01

Pia:

Heerlijk om te lezen wat jullie allemaal beleven.Saai is het zeker niet he?
    Goed dat je alles vast legt, kan je het later lekker terug lezen, want het is teveel om allemaal te onthouden.
    Wij zijn net terug van een lang weekend zuid-spanje.Niet zo spectaculair als jullie reis, maar wel heerlijk
    genoten van zon zee en gezelligheid;)
    De herfst heeft inmiddels zijn intrede gedaan met zijn eerste storm, dus blijven jullie nog maar even lekker daar.
    Geniet nog lekker van jullie laatste week en voor straks een hele goede terugreis toegewenst.

Liefs :)