Whitsunday's, Fraser & more beautiful beaches - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu Whitsunday's, Fraser & more beautiful beaches - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu

Whitsunday's, Fraser & more beautiful beaches

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

30 September 2012 | Australië, Brisbane

Zaterdagochtend werden we al vroeg opgehaald voor onze trip naar the Whitsunday's, een prachtige eilanden groep niet ver van de kust. Om 08.00 uur vaart de Camira, onze catamaran, de haven uit. Er hangt een strak blauwe lucht boven ons, de zon schijnt voluit en er staat geen zuchtje wind. De zeilen kunnen op de heenweg dan ook niet gebruikt worden en dus gaan we volle vaart vooruit met de motor. We zijn nog niet eens zo heel lang onderweg of er wordt een walvis gesignaleerd vlakbij onze boot! Wat een waanzinnig grote dieren! Na een paar uurtjes varen en luieren op het dek stoppen we ergens om te snorkelen. 's Middags komen we aan bij Whitehaven Beach, één van de mooiste stranden ter wereld. Het water is zo helder blauw dat we vanaf het strand een grote rog zien zwemmen. Het zand is spierwit en zo fijn als bloem. Niet gek dus dat een bruidspaar deze locatie heeft uitgekozen voor de ceremonie en met een watervliegtuigje aan komt meren. Eenmaal terug aan boord gaat de BBQ aan en wordt de bar geopend! Op de terugweg steekt er een behoorlijk windje op en kunnen de zeilen uit. We bekijken de zonsondergang vanaf het schip, komen nog een walvis tegen en varen langzaam weer terug naar de haven.

De volgende dag verlaten we Airlie Beach en zijn we erg lang onderweg, omdat een deel van de route afgesloten blijkt. We staan ongeveer 2 uur stil vanwege een bosbrandje en komen pas tegen zonsondergang aan in Yeppoon. Onze camping ligt weer aan het strand, dus daar kunnen we nog net een drankje doen voordat het donker wordt. Maandag rijden we door naar Agnes Water. Daar liggen we heerlijk een paar uurtjes op het strand 's middags en zwemmen we ook nog even. Vanuit Agnes Water nemen we nog even een kijkje in 1770 waar ontdekkingsreiziger James Cook lang geleden aan land kwam. Er is een prachtig uitkijkpunt waar je naartoe kunt wandelen. Onderweg naar 1770 springt er een enorme kangaroe de weg over. Kleintjes hadden we al genoeg gezien, maar deze was enorm! 's Avonds leggen we een lekker stukje kangaroe filet op de BBQ (niet zelf gevangen, maar wel erg lekker).

Dinsdag rijden we naar Rainbow Beach met een aantal korte stoppen in Bundaberg (rum fabriek) en Hervey Bay. Ook dit is een redelijk lange reisdag, dus we komen pas tegen 18.00 uur op de campsite aan. Gelukkig lukt het ons nog om een excursie te boeken naar Fraser Island voor de volgende dag!

Met de Fraser Discovery Group gaan we woensdagochtend vroeg op pad richting Fraser Island. Fraser is de enige zandbank ter wereld waar regenwoud opgroeit. Het hele eiland bestaat uit mul zand en de enige manier om van A naar B te komen is per 4-wheel drive (met stevige gordels). We pakken de veerboot naar het eiland (in onze 4-wheel drive), waar het avontuur begint! Sterke rug en maag zijn wenselijk op deze avontuurlijke trip! We spotten een dode reuze schildpad, maar een levende dingo op het strand en stoppen nog even kort voordat we de binnenlandse tracks opgaan richting Lake Mc.Kenzie. Daar aangekomen genieten we van het prachtige uitzicht en een heerlijke BBQ. We rijden door naar Central Station waar we achter onze gids aan wandelen door het regenwoud heen. Daarna rijden we al hobbelend weer terug richting het strand om de veerboot nog te kunnen halen voordat het vloed wordt. Pieter en ik gaan vervolgens zelf nog even naar Carlo's Sandblow, enorme zandduinen, en we lopen nog even over Rainbow Beach waar het zand ongeveer 10 verschillende kleuren heeft (van zwart tot wit tot knalrood).

Donderdag gaan we al vroeg richting Tin Can Bay om dolfijnen te voeren!! Elke ochtend op het zelfde tijdstip komen er een aantal wilde dolfijnen naar de baai. Je kunt er een visje kopen en dan mag je tot aan je knieën in het water staan om ze zelf te voeren, zo schattig!! Daarna rijden we door naar Noosa waar we een prachtige wandeling langs de kust maken, schildpadden ontdekken bij Hell's Gate (een inham bij een klif), zwemmen in enorm hoge golven en lekker zonnen op de rotsen. We picknicken met uitzicht over de strakblauwe oceaan en komen op de terugweg nog weer een kangaroe tegen in het Nationale Park van Noosa. 's Avonds sluiten we ons laatste camper nachtje af met een heerlijk BBQ.

Op onze laatste camperdag rijden we eerst naar Caloundra waar we nog een paar uurtjes van het heerlijke Australische strand genieten. Nog eventjes zwemmen en zonnen en dan door naar Brisbane (helaas onze laatste halte) waar we de camper weer inleveren. Het laatste nachtje brengen we door in een hotel, wat een ruimte weer ineens! We slenteren nog wat door Brisbane 's avonds en eten in de haven een heerlijk stukje tonijn voordat we ons hotelbedje induiken.

Zaterdagochtend pakken we nog even de ferry naar de Southbank, zodat we nog even wat van de stad zien, en ontbijten we onderweg. Daarna moeten we toch echt richting het vliegveld om aan onze lange terugreis te beginnen. Na een tussenstop in Singapore (met kleine massage en heerlijke douche) en Londen komen we na ruim 32 uur reizen op zondag 1 september weer op Schiphol aan. Deze trip is dankzij de duur van de reis, de waanzinnige natuur, de variatie, de gave dieren, de mooie steden, het lekkere eten en de vriendelijke mensen naar #1 gestegen van onze favoriete bestemmingen. Weer een aantal mooie herinnering erbij!!!

The End.

• 07 Oktober 2012 - 22:21

Pia:

Zeker weer een mooie herinnering erbij en laat het daar bij blijven en niet gaan wonen hoor.
    Je hebt weer een mooi verslag gemaakt en we worden nieuwsgierig naar dat mooie land.
    Leuk dat we weer even een kijkje mochten nemen in jullie vakantie beleving.

Liefs:)

• 08 Oktober 2012 - 09:31

Sander:

LEUK!!!! ik had je verhalen al gehoord natuurlijk maar het was de moeite om het nog eens te lezen..:)
    Ik wil ook terug naar ozzy!!!

• 08 Oktober 2012 - 09:31

Sander:

Ik wil ook terug naar ozzy!!!