Maya Rituelen bij Laguna Chikabal - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu Maya Rituelen bij Laguna Chikabal - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu

Maya Rituelen bij Laguna Chikabal

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

21 Oktober 2006 | Guatemala, Guatemala-stad

Afgelopen zondag samen met Carla en Miguel, de broer van mijn leraar, mijn eerste (kleine) bergje hier in Xela beklommen. In de Lonely Planet stond er 1,5 uur voor, maar Miguel ging er zo razend snel vandoor dat Carla en ik binnen een uur ons eindpunt hadden bereikt! Werkelijk prachtig uitzicht over de hele stad en onderweg de geur van Eucalyptus velden op kunnen snuiven, heerlijk! Eenmaal bovenaan hebben we een poging gewaagt aan de natuur sauna, Los Vahos! De stoom hiervan komt uit een nabij gelegen vulkaan! Het was echt bloedheet en we hebben het dan ook niet heel erg lang vol gehouden. Helaas kwamen we er bezweet en al achter dat de douche niet werkte, maar dat hadden we opzich ook wel kunnen verwachten hier. Het staat er hier om bekend dat het water of de electriciteit er af en toe gewoon mee stopt, maar tot nu toe valt het allemaal nog mee gelukkig! Die middag nog even thee wezen drinken in een heel leuk lounge cafeetje en 's avonds nog heel even naar Bar Tecun geweest, het verzamelpunt bij Parque Central voor zowel de lokale jeugd als de toeristen en zowel binnen als buiten erg gezellig!

De volgende dag weer vroeg uit de veren, want ik had een kaartje voor een heuse Guatemalteekse voetbal match!! Ook al begon de wedstrijd pas om 12.00, onze kaartjes waren 's nachts al door vrienden van Marcel en Judith opgehaald en wij zelf stonden om 9.30 al in de rij. Daarna was het een aantal uur flink zweten in de hete zon en de drukte van het stadion! Ik heb nog nooit zo'n komische wedstrijd meegemaakt! Xelaju speelde tegen las Cremas uit Guatemala City en er heerste enorme aggresiviteit onder het publiek als de scheidsrechter bijvoorbeeld in het voordeel van las Cremas besloot! De scheldwoorden vlogen werkelijk om m'n oren en er werd van alles op het veld gesmeten! Uiteraard was er een compleet uitgerust politie korps aanwezig die de scheidsrechter onder begeleiding van schilden het veld afhielp nadat Xelaju verloren had! Ow ja en de mensen die geen kaartje konden betalen (dat kost hier namelijk wel 5,5 euro!) die zijn gewoon in de bomen naast het stadion geklommen!

Op het project van de week is alles lekker zijn gangetje gegaan. Maandag 2 nieuwe vrijwilligers verwelkomt; Cole uit the USA and Kat uit Engeland. Later is ook Naomi, ook uit Nederland, er nog bij gekomen. Ons team wordt dus steeds gezelliger! Ook gelijk mijn eerste vergadering gehad 's avonds. Vanaf 6 november gaan we namelijk workshops geven aan de kinderen en daar moest even over gebrainstormed worden. We zijn echt op ontzettend leuke ideeën gekomen, maar daarover later meer want zover zijn we nog helemaal niet! We zijn nu nog gewoon lekker aan het spelen, knutselen, tekenen en plakken en ik heb zelfs een poging gedaan tot het spelen van pictionary in het spaans van de week en ik heb sinds jaren weer aan de lego gezeten! Gisteren hebben we de week afgesloten met het kijken van Spiderman 2, wat vooral de jongens natuurlijk helemaal geweldig vonden!

Ook weer een aantal nieuwe mensen ontmoet deze week. Wat wezen drinken met een meisje uit Duitsland waar ik op straat een keer mee aan de praat raakte, met Stine (Noorwegen) een lekkere zoetsappige comedy gekeken bij Blue Angels Video Cafe en later die week met Veronique wat wezen eten. Zij komt ook uit Nederland en loopt hier een half jaar stage voor haar opleiding. Verder wederom een uitstapje gemaakt tijdens mijn spaanse les. Vijf dagen achtereen in een klaslokaal is mij namelijk echt een beetje teveel! Een beetje door Xela heen geslenterd met Irwin en o.a. de kerk, het gemeentehuis en de bieb bezocht. (uiteraard allemaal in oude stijl) Daarna nog weer een stukje de berg opgewandeld en bij een panaromarestaurant met prachtig uitzicht verder gestudeerd!

Gisteravond deelgenomen aan een familie uitje, want Ruth (mijn gastzusje) had haar graduation voor Escuela Secundaria, oftewel de middelbare school. Compleet met caps & gowns een heuse Amerikaanse ceremony! Het waren dan ook overduidelijk de rijkere families die hun kinderen hier op school hadden zitten. Aaneensluitend een diner met 25 familieleden in een schattig restaurantje hier in Xela.

Ook al was het dan feest gisteravond en weekend vandaag, vanmorgen weer vroeg (5.30) uit de veren!! Samen met Irwin, Miguel en Naomi ben ik namelijk richting Laguna Chikabal gegaan. Laguna Chikabal was vroeger een actieve vulkaan, maar is toen tot uitbarsting/ontploffing gekomen en in de krater ervan heeft zich door de jaren heen een meer gevormd. Het meer is zelfs vandaag de dag nog een heilige plek voor de Maya rituelen en er worden dan ook regelmatig offers gebracht en ceremonies gehouden. Vroeger waren hier ook menselijke offers bij, maar dat schijnt nu niet meer echt voor te komen. Na een pittige hike stijl omhoog de vulkaan op kwamen we uiteindelijk aan bij el Mirador, het hoogste uitkijkpunt vanaf waar het mogelijk was om van bovenaf de krater te bezichtigen, adembenemend mooi!! Vervolgens afgedaald naar het meer, welke omringt wordt door jungle en het grootste gedeelte van de dag in een soort van mystieke mist en nevel hangt! Een heel stuk om het meer heen gelopen en meerdere Maya offers gezien. (uitgedoofde vuurtjes, bloemen drijvend in het water, kruizen) Uiteindelijk na een heel stuk lopen een echte Maya ceremonie mogen aanschouwen!! Ze zaten met een groep van circa 20 aan het water en waren aan het bidden toen wij langs liepen. Aangezien het meer veel te groot is om rond om te lopen zijn we via dezelfde weg terug gekeerd. Daarna een jungle paadje terug genomen. Eerst weer helemaal omhoog om weer naar beneden af te kunnen dalen. Om 15.00 waren we weer terug in Xela en ik denk dat ik morgen best de nodige spierpijn zal hebben, maar het was echt een GEWELDIGE ervaring!

• 22 Oktober 2006 - 10:20

Tanja:

Hey Debbie!
    Wat een heftige avonturen weer :)! Mooie vulkaan! Dat is zeker wel een pittige hike waard!
    Genietse! -x-

• 22 Oktober 2006 - 11:24

Debbie:

Heey schat! heb je je nie aangemeld als vrijwilliger om de sfeer van het menselijk offeren te proeven;)?! vond ik nou echt iets voor jou:P! Klinkt allemaal heel gaaf hoor meis! als je nog ideetjes moet hebben voor de kids moet je maar mailen! hele dikke kus

• 22 Oktober 2006 - 18:08

Joke Kr:

Elke keer weer lees ik met plezier je verhalen!Met een beetje fatasie zie ik je lopen!Tot de Joke Kr

• 22 Oktober 2006 - 21:22

Pedro:

Hey konijn! Leuke verhalen weer om te lezen! Wordt daar ondertussen wel gezellig druk! Ben benieuwd wat je me verder allemaal nog te vertellen hebt. Bel je me nog? XX

• 22 Oktober 2006 - 21:28

Driek:

Hee Debs,

Heb weer genoten van alle mooie verhalen!! En heb je je al opegeven voor de pabo :P Geniet er in ieder geval van!

X Driek

• 23 Oktober 2006 - 09:54

Chris:

Ha debje!
    Leuk om weer te lezen! Zo te horen hou je hier ook weer leuke contacten aan over! Balen dat je niet hier bent, heb nog 2 weken vrij, voor ik ga beginnen bij Delta Lloyd. Hadden we lekker veel af kunnen spreken! Ik mail je snel! Liefs chris

• 23 Oktober 2006 - 14:21

Vero:

Hey meis,

Leuk om je verhaal weer zo te lezen! Was gisteren zeker weer gezellig in Blue Angel! Haha en ik weet zeker dat er nog heel wat gezellige avonden gaan volgen!

Als je nog plannen hebt voor het weekend, met de andere vrijwilligers...let me know!

Dikke kus Vero

• 24 Oktober 2006 - 08:49

Em:

He debje!
    Klinkt weer super dit verhaal. Mis alleen wel de foto's. ;)
    xx Emmy

• 24 Oktober 2006 - 15:16

Esther:

he debbie, hier is het maar saai als ik zo je verhalen lees!Echt geweldig wat je allemaal doet!We zijn trots en natuurlijk ook een beetje jaloers ( dat jij het wel durft en wij niet!) op je!!Hier is het weer slecht, regen en nog een regen.Dus wees maar blij dat je daar zit!!geniet er lekker van!!Liefs esther

• 24 Oktober 2006 - 17:29

Pia:

Wat heb jij een druk programma.Maar wel leuk allemaal.Wat grappig zo'n wedstrijd mee te maken.En wat heb je al weer veel nieuwe mensen ontmoet,leuk joh.Wij zijn weer thuis,de boot ligt nu in z'n winterslaap.Ik hoop je snel te spreken.Geniet maar lekker.
    Liefs mams:)

• 24 Oktober 2006 - 17:32

Hé Chris:

Gefeliciteerd met je nieuwe baan!!

Groeten en succes van Pia

• 25 Oktober 2006 - 10:18

Ilse:

heee dibbes! leuk verhaal weer! en wat een tochten heb je alweer gemaakt! ik ben net gister terug gekomen uit York, was erg leuk & interessant.. (vooral de vele glazen champagne hahaha) heb me daar zeer goed vermaakt! nu weer hard aan de gang, maar er staan alweer vele tripjes in de planning! vakantie naar chili is ook definitief, dus ik kom straks wel een beetje jouw kant op ;-)

succes weer met alles en snel weer een nieuw verhaaltje he!!

kusss

• 25 Oktober 2006 - 12:06

Vero:

Hey Debski,

Wat een leuk verhaal weer! Leuk ook dat je je foto's geplaatst krijgt! Kunnen wij ook een beetje meegenieten! Nog heel veel plezier, maar daar maken we ons geen zorgen over!!

Groetekes, Vero (die uit Korea dan)

• 25 Oktober 2006 - 15:22

Je Broer:

Wat een prachtige luxe daar;)
    Echt super gaaf joh, Mooie dingen bezichtigen, Uitgaan met leuke mensen en het werk dat je doet is helemaal fantastische!! Ik ben trots op je!!
    Hier is het verder allmaal goed, ik ben net terug van een 4 daagse trip naar Melbourne en ga zo lekker slapen. Geniet van je trip..
    Zie je met kerst in Nederland!!
    Dikke kus Sander

• 25 Oktober 2006 - 21:06

Joosje:

Hey meis!
    Je maakt weer geweldige dingen mee...echt gaaf zeg! Heel mooi werk, veel succes ermee!!
    Muchos besos desde Antwerpen XxXxXxXxXxXxXxX

• 26 Oktober 2006 - 16:46

Martine:

Hee Deb,

Wat een leuke foto's van de kinderen! En wat grappig dat je daar ook een graduation hebt gezien, haha, weet je nog in onze pakjes op Schiphol? ;-)
    Als ik je verhalen zo lees en de foto's zie, ga ik Guatemala zeker aan mijn vakantie-verlanglijstje toevoegen! Echt gaaf hoor!
    Leuk ook dat je zoveel mensen ontmoet.

Liefs Martine

• 26 Oktober 2006 - 18:35

Muis:

leuk hoor wat je zoal meemaakt, mooi meisje op die laatste foto met onderschift "lief he"! wij werken ondertussen wel gewoon door, haha, he geniet er nog lekker van en wij blijven je verhalen wel volgen.

doei!! liefs marieke

• 26 Oktober 2006 - 18:37

Muis:

oh ja, heeft het nog zin om een gift voor jou over te maken? laat maar via pieter anders weten. nou doei!

• 27 Oktober 2006 - 18:49

Jacques En Erie:

Hoi jarige Debbes,
    Wij willen jou alvast hartelijk feliciteren met deze bijzondere verjaardag
    in dat prachtige land met al die mooie blije kindertjes,top hoor wat je doet, groet van ons en een leuke dag toegewenst!

• 02 November 2006 - 08:50

Ad:

prachtige foto's, prachtig landschap. Je doet weer ontzettend veel indrukken op. Geniet ervan.
    Liefs, je vader

Overigens hebben wij jouw verjaardag ook heel gezellig gevierd met Pieter, Peter en Gonny. En ook heeeeerlijk gegeten.