Mi primera semana en Xela! - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu Mi primera semana en Xela! - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu

Mi primera semana en Xela!

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

14 Oktober 2006 | Guatemala, Guatemala-stad

Ontzettend bedankt voor jullie leuke berichtjes allemaal! Ik ben hier ondertussen alweer een week en heb alweer het nodige meegemaakt!

Vorige week zaterdag ben ik 's middags naar Judith en Marcel geweest, de oprichters van Caras Alegres. Met hen, Boaz (hun kindje) en Carla (de zus van Judith) ben ik naar Democracia gelopen, een heel grote markt die hier eigenlijk vlakbij in de buurt zit! Xela is echt veel groter dan ik in eerste instantie dacht, maar dat komt omdat ik de eerste paar dagen de weg nog helemaal niet wist en ik er langzaam achter kom dat er meer is dan Parque Central! 's Avonds ben ik met mijn huisgenootje, Anni, en nog zo'n 12 van haar vrienden wat wezen drinken in een barretje en daarna naar Koko Locos geweest, een bar/dancing waar vooral veel salsa en marengue gedansd wordt. Stine, het meisje dat ik in de bus had ontmoet, was hier ook bij! Ze hebben hier trouwens, net als in Korea, pitchers in de kroeg! De volgende dag heerlijk in het zonnetje in Parque Central genoten van een takeaway koffie en nog weer met wat mensen van de avond ervoor over Democracia geslenterd. 's Middags een filmpje gekeken in een videocafe, een beetje vergelijkbaar met de dvd-bang in Korea alleen kun je hier tijdens de film nachos en tortillas bestellen.

Maandag is het echte werk begonnen! Vanaf nu heb ik namelijk elke ochtend van 8.00 tot 13.00 spaanse lessen en neem ik om 13.30 de bus naar Caras Alegres, het project waar ik vrijwilligerswerk voor doe. De spaanse lessen zijn behoorlijk intensief, maar ik heb een hele leuke leraar! Irwin, mijn leraar, is getrouwd met Rineke, een Nederlandse, en zij verwachten in December hun eerste kindje. Aangezien we echt alleen maar spaans praten begrijp ik er nu wel steeds meer van, alleen spreken blijft lastig!

Het project waar ik 's middags heen ga ligt in een arme buitenwijk van Xela. De kindjes in deze wijk hebben ook les van 8.00 tot 13.00 en om ze van de straat af te houden organiseren wij dus elke middag activiteiten voor ze op school. De leeftijd varieert van 4 tot 12 en ze zijn allemaal erg aanhankelijk. Sommigen krijgen thuis erg weinig aandacht en moeten op heel jonge leeftijd ook al werken om het gezin draaiende te houden. Zowel bij aankomst als vertrek wordt je door alle kindjes gezoend en ze vliegen je de hele middag om je nek! Ik ben de hele week bezig geweest met puzzels maken, verven en kleuren, armbandjes maken, touwtje springen op het schoolplein en spelletjes spelen. Een simpel spelletje als mikado is hier enorm populair! Tijdens een korte pauze worden er elke middag broodjes en limonade uitgedeeld. Ze krijgen allemaal een stempel op hun hand als ze wat gehad hebben, anders gaan ze zo weer achter in de rij staan! Ook wordt aan het einde van de middag de tijd op hun hand geschreven. Veel kinderen gaan namelijk niet gelijk naar huis en daar kreeg de stichting in het verleden de schuld van. Vandaag zijn we met de kinderen sportactiviteiten gaan doen in een soort van overdekte hal die we afgehuurd hadden!

Woensdagmiddag toen we om een uur of 5 de bus terug namen van het project richting het centrum van Xela ben ik trouwens bestolen in de bus! Het was nogal druk en voor ik het in de gaten had was m'n portemeneetje weg, inclusief huissleutels!! Zo zie je maar, ben je nog zo gewaarschuwd over alle crimele activiteiten in Guatemala, overkomt het me nog binnen één week!! Was wel even schrikken, maarja het staat er hier natuurlijk wel om bekend.. Toch nog wel een leuke avond geworden hoor, want we zijn naar de Hyper Paiz geweest (soort van Amerikaanse Mall) en hebben daar 'The Devil Wears Prada' gezien!

Vanmorgen mijn eerste uitstapje buiten Xela!! Tijdens mijn spaanse les ben ik namelijk met Irwin, mijn leraar, naar San Francisco el Alto geweest, één van de grootste markten van Guatemala en een ongeveer een uur rijden met de beruchte chickenbus! Chickenbusses zijn oude Amerikaanse schoolbussen die hier als 'public transportation' dienen. Er worden oneindig veel mensen in één bus gestampt en daar houd het niet bij op, nee, ook de kippen, hanen, en alle andere dode en levende dingen die op de markt verkocht moeten worden of gekocht zijn gaan mee de bus in! (Vandaar ook de naam!) De markt was dan ook werkelijk een plek om je ogen uit te kijken. Werkelijk iedereen liep in traditionele klederdracht compleet met kindjes op de rug en manden op het hoofd en echt ALLES werd op de markt verkocht. Mijn favoriete onderdeel waren de hondjes, konijntjes, eendjes, paarden, varkentjes, kalkoenen, katjes etc. Alhoewel het ook wel zielig was om te zien, want velen zaten met tientallen bij elkaar gebonden in een rieten mand met een netje er overheen.. Al met al wel een geweldige ervaring! San Francisco el Alto ligt overigens nog hoger dan Xela, dus van een geweldig uitzicht kunnen genieten! Uiteraard ook nog even een nostalgisch kerkje bezocht!

Morgenochtend ga ik hier voor het eerst de bergen in, dus ik ben benieuwd!

Adios!

  • 14 Oktober 2006 - 01:14

    Debbie:

    Het is me nog niet gelukt om fotos van een foto rolletje op een CD te laten zetten, dus jullie zullen het voorlopig even moeten doen met de fotos die ik hier en daar vandaan pluk! -X-

  • 14 Oktober 2006 - 04:40

    Sander:

    Hey lieve zus,
    wat een geweldige ervaringen allemaal zeg!! Als je thuis komt gaan we maar eens om de tafel zitten om samen een mooie reis te maken..
    Kijk maar goed uit met de criminaliteit daar!! Hier in Sydney is het nu 36 graden.. heerlijk weer dus. Ik ben net klaar met werken en ga nu lekker met een paar vrienden richting Bondi beach..
    Enjoy kisses your bro

  • 14 Oktober 2006 - 04:55

    Laurens:

    hej zus, zo maak je weer wat mee elke dag lekker spaans praten. wel hele mooie verhalen. geniet ervan. vannacht lag ik al te slapen trouwens toen je online was:P

    doe wel voorzichtig he;)

    xx je broertje

  • 14 Oktober 2006 - 07:35

    Pia:

    Meisje wat heb je al weer veel mee gemaakt in 1 week.Wel ontzettend kleurijk als ik die foto's zie.Pas maar goed op je spullen en succes met die lieve kindjes.xxxjes mams

  • 14 Oktober 2006 - 08:57

    Je Vader:

    de hele familie is mij al weer voor geweest!!
    Deb hartstikke leuk om je verhalen te lezen. Geniet ervan en we kijken uit naar de volgende verhalen.

    Veel liefs je vader

  • 14 Oktober 2006 - 09:02

    Marieke:

    even een kort berichtje, want jurgen staat in mijn nek te hijgen....alles goed? stuur binnenkort wel even een langer berichtje terug. veel plezier en succes voor nu! doei, liefs marieke, ok en jurgen!

  • 14 Oktober 2006 - 10:10

    Esther:

    wat een verhalen! Wat leuk dat je al zoveel mensen hebt ontmoet! zo te lezen vermaak jeje prima. Hier is niet zoveel te beleven. Mannen gaan vandaag op stap en wij vrouwen gaan even lekker wat eten!Tot gauw weer!! Zijn er nog knappe mannen???
    Liefs es

  • 14 Oktober 2006 - 10:22

    Pieter:

    Hey Deb! leuk om te lezen dat je weer zo veel hebt meegemaakt. Bedankt voor je smsje; helaas kan ik niet terug smsen. Neem je nog een paar konijnen van die markt voor mij mee als je weer terugkomt:) ?
    Have fun! XX

  • 14 Oktober 2006 - 11:02

    Emmy:

    He deb!

    Wat een ontzettend leuk reisverhaal om te
    lezen. Je hebt deze week een hoop meegemaakt maar volgens mij is het echt fantastisch daar. Gelukkig gaat de Spaanse taal je ook steeds beter af.
    Veel plezier meis,

    Liefs EMmy

  • 14 Oktober 2006 - 13:57

    Driek:

    He Debs,

    Wat een geweldige verhalen allemaal weer!!! Erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt daar (behalve de minder leuke dingen natuurlijk ;)). Geniet er in ieder geval van en hopelijk kun je nog een hoop leuke dingen doen voor de kinderen daar!!!

    Kus driek

  • 14 Oktober 2006 - 14:13

    Chris:

    Die deb, je stelt weer niet teleur, we hadden weer een boel te lezen! Super leuk! Heb Vander Valk in de wacht gezet en ga donderdag op voor 2e gesprek Delta Lloyd! dacht dat je dat wel wilde weten! Dus waarschijnlijk nog even niet naar Alphen! (komt wel :))
    Veel plezier! liefs Chris ook van Martijn!

  • 14 Oktober 2006 - 15:38

    Martine:

    Hee Deb,

    Leuke foto's! Lijkt me heel bijzonder om mee te maken, zo'n middagopvang. Ik ben benieuwd naar je andere foto's!

    Liefs Martine

  • 14 Oktober 2006 - 17:42

    Joke Kr:

    Hoi Debbie,
    Wat leuk om over je leven in Xela te lezen. Gelukkig dat je 'nog' Nederlands schrijft,de
    spaanse titel gaat nog net!;-)
    Succes!

  • 14 Oktober 2006 - 20:25

    Debbie:

    Hey girl,als je dit keer alle schattige hondjes, eendjes etc maar daar laat(beter zo'n leuk kindje!)! Wordt hier anders zo druk in de parken;).Leuk om te lezen dat je ook een soort juf wordt,heb altijd geweten dat t je toch wel lag:P. Ga door met je goede en vooral leuke werk!dikke kus

  • 15 Oktober 2006 - 08:18

    Esmeralda:

    Hoi Debbie! Leuke verhalen schrijf jij.. Bevordert bij mij echt de voorpret!! Nog 3 weekjes en dan kun jij mij rondleiden op de markt. Ik ben benieuwd!

  • 15 Oktober 2006 - 13:26

    Tanja:

    Hola Debbie!
    Leuk je verhalen te lezen op de website en de foto's te zien. Wel balen dat je bestolen bent. Disfrutarte! (volgens mij ;-))
    -x-

  • 17 Oktober 2006 - 08:31

    Vero:

    Hey Debski, wat een avonturen allemaal weer. Die Spaanse lessen komen vast goed, Koreaans had je nl ook zo onder de knie!

    Hoe is de internetverbinding daar eigenlijk? / Beetje te doen?

    Veel plezier nog met de kids en take care!!

  • 18 Oktober 2006 - 20:11

    Natasja!:

    Hi Debbie!!
    Ik vind het echt heel gaaf wat je nu doet...
    Ik ben nu een btje bezig mt kijken naar wat voor opleiding ik na mijn vwo wil gaan doen en zo... Maar ik wil eigenlijk heel graag Spaans leren en ergens naar het buitenland zoiets doen als jij nu doet!
    Dat is echt een soort droom, en jij bent nu dus een heel goed voorbeeld! :)

    Ik wacht op je volgende verhaal!
    Xxxx

  • 19 Oktober 2006 - 00:23

    Stefanie En Soon:

    Hee Debbie,
    gaaf hoor, dat je op zo'n leuke en interessante manier een nieuw land leert kennen! En zo te lezen heb je het er al naar je zin (hoe kan het ook anders met pitchers bier ;)), en goed dat je de taal al een beetje verstaat, altijd handig. Ik zal je verhalen volgen, ben heel benieuwd naar alle belevenissen aan de andere kant van de wereld.
    Volgens mij heeft Soon het eten klaar (ja, goed voor elkaar, zit weer een weekje in NYC), dus ik ga maar eens aan tafel.
    xxx Stefanie

  • 19 Oktober 2006 - 19:31

    Gonny:

    Hallo Debje, Wat heb je al veel gezien en meegemaakt. Het incident in de bus was minder, maar ja, daar leer je weer van, De mensen gaan daar wel met grote getalen naar de markt, maar de kerk was niet zo druk bezocht!!!Kijk maar veel naar al die leuke diertjes en kindjes maar laat ze allebei maar mooi daar!! ha,ha.Pieter is erg voorbeeldig en blijft gezellig veel thuis, ook weer een voordeel voor ons. Het ga je goed verder en tot weer hoors en schrijfs

  • 20 Oktober 2006 - 15:11

    Ilse:

    hi meis! thanks nog voor je mailtje! super dat het zo goed gaat met je spaans.. en dat praten went straks ook! ik ga ook flink oefenen in Chili! ik ga nu mijn koffer pakken voor york.. paar daagjes lekker rondkijken en van luxe genieten! have fun, succes met je lessen en we mailen weer! kuss

  • 20 Oktober 2006 - 16:12

    Peter:

    Buenos dias (opgezocht in woordenboek)juffrouw Bakker. Wat maak jij allemaal spannende dingen mee! Het spannendste bij ons is de onderbroek van Gonnie aan de waslijn. Heb je al een Condor voor mij gevangen? Tip: Komen meestal 'smiddags op tuinhekje zitten (ruiken etenslucht). Dan voorzichtig wat zout op zijn staart strooien en.... hup je hebt hem. Ik heb al een foto van een Condor in de volière gehangen. Dan kan de Zebravink er vast aan wennen. Verder hier alles O.K. Pieter begint weer een beetje zichzelf te worden. Zit dus dag en nacht achter de computer aan zijn website te werken. Is verder wel lief. Doet erg zijn best bij de Rabobank. Denk binnenkort President-Commissaris te worden. Het pak en de auto heeft hij al. Ik volg je belevenissen op de voet.
    Ben zelfs een beetje trots op je. Lief zijn voor de kindjes, dan zijn wij ook lief voor Pietertje.
    Kusje Peter



  • 27 Oktober 2006 - 15:38

    Inky:

    Zo, wat een lekkere avonturen weer en wat een supermooie foto's! Dat Spaans gaat vast helemaal lukken. Ik vertrek overmorgen naar India dus kan je site dan niet meer volgen, maar dat haal ik daarna vast wel weer helemaal in! Dikke kus, inky

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debbie

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 127182

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 19 September 2014

Peru & Bolivia

17 September 2013 - 01 Oktober 2013

Honeymoon: Tanzania & Zanzibar

01 September 2012 - 30 September 2012

Australië

21 Augustus 2011 - 10 September 2011

Mexico, Guatemala & Belize

31 Oktober 1983 - 12 Februari 2011

Overige bestemmingen

21 Augustus 2010 - 04 September 2010

China, Tibet, Hong Kong & Phuket

09 Augustus 2009 - 27 Augustus 2009

Zuid-Afrika & Swaziland

21 Februari 2009 - 08 Maart 2009

Florida & de Bahama's

08 Augustus 2008 - 27 Augustus 2008

Costa Rica & Panama

15 Augustus 2007 - 28 Augustus 2007

Griekenland: Kreta

03 Oktober 2006 - 22 December 2006

Vrijwilligerswerk in Guatemala

20 Augustus 2006 - 06 September 2006

Thailand & Cambodja

20 Augustus 2004 - 21 December 2004

Uitwisseling Zuid-Korea

05 Februari 2004 - 12 Februari 2004

Egypte

15 Juli 2001 - 15 Juli 2002

High School Year USA

Landen bezocht: