A night in a temple - Day 2 - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu A night in a temple - Day 2 - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu

A night in a temple - Day 2

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

22 November 2004 | Zuid-Korea, Seoel

Na de meditatie zijn we gaan douchen, en hebben Vero en ik uitgebreidt in een badkuip in een tempel gelegen!!!! Om 21.00 was het bedtijd!

Geloof het of niet, maar om 21.00 sliepen we allebei onmiddelijk! Tot we om 21.15 opeens hordes Koreaanse families, inclusief huilende baby's, als buren kregen! Blijkbaar wonen er, buiten enkele monnikken om, ook echt families in het tempel complex. Na een hoop gedraai op de hete, verwarmde vloer, en een nachtelijke wandeling (he Vero ;), lagen we om 23.30 weer op bed. (Naja.. op de grond) Tegen 2-en ben ik eindelijk in slaap gevallen.

Het volgende moment was het 5.30, en hadden we dus de 03.00 ceremonie gemist! Oops! Zowel Veronique als ik sliepen tegen die tijd waarschijnlijk zo vast dat we geen Gongs gehoord hebben... Aangezien het ontbijt om 6.00 was, hebben we met onze duffe hoofden ons gewaad weer aangetrokken en zijn we aan de zelfde gerechten als gisteravond begonnen. Ik had enige moeite om 's morgens om 6.00 zeewier soep weg te krijgen. Blegh!

Van 6.30 tot 8.00 verschillende wandelingen gemaakt en geprobeerd een glimp op te vangen van de zonsopgang. Best koud in onze 'pakjes'.

Nadat we ons omgekleed hadden zijn we om 8.30 met onze monnik in haar AUTO naar Seorak Mountain gereden, waar 'TongIlDaeBul' zit. Het grootste zittende, bronze Buddha beeld ter wereld!

Vervolgens werden we meegenomen naar het huis van onze monnik in Yangyang. Een klein kamertje met theetafeltje en matjes om op te slapen. Samen met haar en haar huisgenoot, ook een monnik, weer traditioneel thee gedronken en fruit gegeten. Toen werden we alleen gelaten om te rusten. Zelf zijn ze gaan bidden in de lokale tempel.

Vero en ik hebben vanaf 10.00 met een plaidje op de grond gelegen en waren blij toen de ceremonie eindelijk afgelopen was en men ons om 12.00 kwam halen voor de lunch. Aangeschoven in kleermakerszit bij een groepje ouderen die waarschijnlijk nog nooit westerse mensen gezien hadden. We kregen van alles gevoerd en ze vonden het maar al te leuk om over m'n haar te aaien! Hahaha.. Nog redelijk kunnen communiceren in gebrekkig Koreaans en Engels!

Om 13.00 werden we met een tas vol snoepjes, inktvis, plakkerige 'koek' en wierook afgezet bij de bushalte, waarna we aan de lange reis terug naar Seoul begonnen. Tegen zevenen waren we terug bij de I.House.

Al met al een hele interessante, maar zeer goede ervaring geweest!

• 23 November 2004 - 10:03

Pia:

Wat lekker zeg zeewiersoep als ontbijt,kunnen wij ook wel eens doen.de fysio kan daar goede zaken doen,met al die mensen die op matjes slapen.Jullie hebben weer een hoop mee gemaakt.Harstikke leuk.mams