A night in a temple - Day 1 - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu A night in a temple - Day 1 - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Debbie Bakker - WaarBenJij.nu

A night in a temple - Day 1

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Debbie

22 November 2004 | Zuid-Korea, Seoel

"The voice of waves and the wind bell at the end of roof and then the smell of pine needles join together. There is a sound of a wood block and bird's song in NakSanSa. The sounds are coming from the shore. There is a generous spirit of the saint Buddha in NakSanSa...."

Leven als een monnik, zeker in een land als Korea natuurlijk heel interessant om een keer geprobeerd te hebben! Vandaar dat Veronique en ik ons zaterdagochtend vroeg, vol 'optimisme', dan ook met de bus richting Yangyang begaven, waarvanuit we naar de Naksansa (tempel) zijn gereisd. Naksansa is een gigantisch tempel complex midden in de bergen en tegelijkertijd op het randje van de cliff aan de 'East Sea', ongeveer 265km bij Seoul vandaan.

"The temple is waiting for those of who are tired with daily continue."

Eenmaal aangekomen zijn we, met behulp van gebrekkig Koreaans en handen en voeten, door een monnik geholpen met het vinden van de plaats waar we ons moesten melden. Twee Koreaanse meisjes die een beetje gebrekkig Engels spraken, brachten ons naar onze verblijfplaats, een tempel onderverdeeld in mini kamertjes met houten klapdeuren, waar we op de grond zouden slapen. Ook kregen we een Engelse handleiding en een monikken gewaad in onze handen gedrukt met de opdracht om ons om te kleden. Om 15.00 moesten we klaar staan voor de tea ceremony. Zodra Vero en ik ons in onze 'pakjes' hesen lagen we natuurlijk al onmiddelijk in een deuk! Een veel te grote, groen-kleurige broek die onderaan 'pofte' met daarop een geel/groenig overhemd met V-hals met 'pofknopen'. We liepen er echt belachelijk bij!! Aangezien we 1,5 uur hadden hebben we wat foto's genomen en de handleiding doorgenomen.

TEA CEREMONY
Om 15.00 werden we opgehaald om in een andere tempel aan de tea ceremony deel te nemen. Een vrouwelijke monnik zat in kleermakerszit achter een houten tafeltje met voor zich ongeveer 10 verschillende 'tea tools'. In onze handleiding hadden we al het een en ander gelezen over de gebruiken.

"We drink tea not by our mouth, but by our mind. Tea is part of your life, Drinking always happens and it is always near you. Tea makes your head clear and your eyes. Tea makes your ears good and reduces sleeping time and it removes thirst and relieves your fatigue. It makes you safe against the cold and hot. Sleep is always a big problem to disciples. Because of this, monks enjoy drinking tea."

Vanwege de vele regeltjes die we gelezen hadden, wisten Vero en ik niet echt wat we wel en niet konden zeggen of doen en of we de monnik uberhaupt wel aan mochten kijken. Zaten we daar in onze gewaden het ene kopje thee na het andere te drinken, terwijl we geen idee hadden wat er van ons verwacht werd. Gelukkig ging communiceren in gebrekkig Koreaans na verloop van tijd beter en bleek 'onze monnik' heel aardig te zijn.

TEMPLE TOUR
Na de ceremony vertrokken de meisjes en heeft onze monnik ons het hele tempel complex laten zien. Echt heel groot! Een gedeelte ervan ligt in een bergachtig gebied, maar hoe verder we naar achter liepen, hoe dichter we bij zee kwamen. Het meeste aparte van allemaal was nog dat de tempel overdag ook geopend is voor touristen. Wij liepen dus in onze gewaden met de monnik door het park heen, terwijl om ons heen gewoon gezinnetjes met fotocamera's rondliepen!! Na een bezoek aan 'UiSanDae', een pagoda op de rand van de cliff waar Buddhist meditations gehouden worden, zijn we naar het strand vlak buiten het complex gelopen. Via het strand door de marktstraatjes in een rondje terug naar de tempel.

MEAL MANNER
Om 17.30 gegeten in een soort restaurantje, waarbij je alles wat je opschept ook daadwerkelijk moet opeten. Eigenlijk stond er een traditionele maaltijd met de monnikken op het programma, waar een uur oefenen aan vooraf ging. Hier maakten we ons best wel zorgen over, aangezien er ongeveer 9 pagina's regels aan voorafging. Ik denk dat ook zij zich zorgen maakten over het feit dat we waarschijnlijk een hoop fouten zouden gaan maken, want de maaltijd was (voor ons) gecanceled! Phew..

"You will find out that you must save food. And you also discover the meaning of life. We will learn the meal manner that the monks have used in lonely discipline."

SOUND EXPERIENCE
Vlak na het eten werden we gehaald voor de sound experience. Het was inmiddels al donker buiten en alle dagjes mensen hadden het park verlaten. Tijd voor de worship! Er waren inmiddels ook 2 mensen uit Engeland gearriveerd. Een andere monnik was nu in 'BeomJongRu', the temple bell tower, op een grote drum aan het spelen. Vlak daarna mochten we met onze monnik zelf de tempel in, en liet zij op een bepaald ritme een grote gong afgaan. Ook wij mochten daarna de gong slaan. Elke tempel in Korea heeft zo'n 'temple bell tower'. De elementen in deze 'tower' staan symbool voor het wakker maken van de mensheid, de zoogdieren, de vissen en de vogels. Voor elke categorie een instrument. Tot nu toe dacht ik altijd dat deze niet meer gebruikt werden, maar de ceremonie vind nog elke avond en vroeg in de ochtend (03.00) plaats. Heel indrukwekkend om in traditionele kleding, 's nachts, in een tempel in Korea tussen de monnikken deze ceremonie mee te maken...

"Hit the body of itself. Make the sound ring around the temple. It is the sound of Buddha to save all the living things."

"YEBUL" THE EVENING WORSHIP
"108 vows means 'repenting 108 times'. It is bowing 108 times to get rid of earthly desires. You can discover the way to remove desire and worldly thought through 108 vows. It can also help you purify your body through the motion of vowing."

Na een stukje lopen kwamen we bij een tempel die, zoals zovelen, compleet gedecoreerd was van binnen. Een gigantisch Buddha beeld, tientallen kleine beeldjes, wandschilderingen, wierook, kaarsen en lampionnen. Een monnik lag al geknield op de grond en wij hebben zijn buigingen gevolgd. Na een buiging of 40 zijn we zachtjes weer weggegaan.

"When the chanting sutra for finding truth is finished, prayer and worship begin.
Ma-ha-ban-ya ba-ra-mil-da shim-kyoing kaun-ga-ge-bo-sal hang-shim-ba-......"

MEDITATION
Het laatste onderdeel van die avond was de meditatie, waarbij ik m'n gevoel voor tijd totaal verloor en me continu bewust was van het feit dat m'n been begon te slapen en ik m'n rug niet langer rechtop kon houden. Voor beginners staat ongeveer 30 tot 50 min. Ik denk dat wij er hooguit 20 volbracht hebben!

"Meditation is the way that a man discovers himself. Everyone has the truth in his mind. It is not hurt by anything in the world, but when you try to find out, you should find out the true mind first. It is getting darker and darker in the temple. A sleeping bird goes back to the forest. The yellow make the mountain dark. The sound of bell ring in a distance mountain."

• 22 November 2004 - 09:52

Debbie:

Ik heb er vandaag 3 nieuwe updates tegelijkertijd opgezet: DMZ + World Cup Stadium en beide Temple Days! Met de foto's loop ik momenteel erg achter.. vanaf Songnisan nog geloof ik... Zodra ik m'n nieuwe fotoruimte heb ontvangen zal ik de foto sectie weer eens even gaan updaten! Denk wel dat men benieuwd is naar onze 'tempel pakjes'! ;)

• 22 November 2004 - 17:12

Vero:

He Deb, uiteindelijk nog de verkeerde volgorde maar wat geeft het?! Ook ik vond het erg interessant en tegelijk ook een bizarre ervaring.
    Wat je trouwens nog vergeten bent: het biertje op het strand en de rest van de nachtelijke wandeling, je kont in mijn gezicht, de condotels en natuurlijk de mobiele telefoons van de monnikken!! En dan de reis terug (\"slechts\" 1 uur vertraging) waarna we echt geen rijst meer konden zien
    !
    Slaap lekker vannacht en sorry van de soju over je heen (al was het wel je verdiende loon)...
    Tot morgen!! Annjong

• 24 November 2004 - 14:37

Cristel:

Heej Debs,
    Ik zie het al helemaal voor me.. jij in zo een gewaad en maar buigen ;)
    Wel zeker een avontuur om nooit meer te vergeten!

Liefs, cris

• 24 November 2004 - 21:09

Ilse:

Heej meis!wat een belevenissen allemaal weer!gaaf hoor!ik heb vandaag een aurafoto laten maken.. ook heel apart.. en ze zien alles! ben benieuwd naar jouw foto's! kuss

• 25 November 2004 - 11:36

Emmy:

He debje! Ben benieuwd naar de foto's en het lijkt me een hele belevenis wat je hebt meegemaakt. Nog veel plezier daar! xx Em

• 27 November 2004 - 07:35

Vero:

He Deb,
    wanneer ben je weer van de partij?

• 27 November 2004 - 10:55

Debbie:

Heb je me gemist? :P Weet nie wat ik heb.. beetje grieperig denk ik.. Maar vanavond ga ik weer ffies mee hoor! En morgen om Pieter z'n verjaardag na 0.00 te vieren natuurlijk!

• 29 November 2004 - 11:30

Suus:

Hihihihi wat geweldig zeg! Debje als monnik! Lijkt me fantastisch om de foto's te zien!
    Ben erg benieuwd... Superveel plezier nog, je laatste maandje! Dikke kus, liefs Suus

• 01 December 2004 - 18:53

Emmy:

He deb! Bedankt voor je mailtje. Jammer dat je niks op mijn gips kan schrijven :( xx Emmy

• 02 December 2004 - 10:08

Lindsey:

he meissie! ik zit nu op mijn stage, hard aan het werk. Leuke afleiding jou verhalen! geniet ervan meis! spreek je snel. dikke kus

• 05 December 2004 - 17:51

Alex:

Hey Debs,

Je hebt et maar druk met al je boeiende ervaringen die je opdoet... :o) !!! Tis hier maar vies koud en guur weer (maar wel bloemkool,spaghettie, en oorhollandse aardappels te verkrijgen ;)), dus je weet wel wat je te verwachten staat als je weer terug bent...

Geniet er nog even van... :)